Nyheter

Alstom påbörjar underhållskontrakt för regionala tåg i Skåne

Idag övertar Alstom underhållet av Skånetrafikens regionala tåg, även kända som Pågatågen. Det åttaåriga underhållskontraktet tecknades med Arriva i augusti 2017 och är värt cirka 1,3 miljarder kronor.

Arriva vann kontraktet som fortsatt operatör för Pågatågen och Alstom var en del av det anbudet som leverantör av fordonsunderhållet. Alstoms uppdrag omfattar komplett underhåll, förutom städning. Som en del av avtalet kommer Alstom att använda sina avancerade digitala verktyg, till exempel HealthHub-lösningen för proaktivt underhåll, för att i realtid samla in relevanta uppgifter om tågen som till exempel möjliggör automatisering av vissa analyser och reducerar antalet trafikpåverkande fordonsfel. Underhållet kommer att utföras vid i depåerna i Raus utanför Helsingborg och i Motala.

– Vi har byggt tågen, så vi känner ju dem väldigt bra, och vi är glada att nu också påbörja ett långsiktigt underhållsarbete. Vi kommer att utveckla våra verktyg för att digitalisera underhållet ytterligare och det kommer att förbättra flottans tillförlitlighet och prestanda. Vi välkomnar också ca 70 nya medarbetare som kommer att gå över till Alstom från den tidigare underhållaren. Sedan vi undertecknade kontraktet har vi arbetat tillsammans med de nya medarbetarna med övergången för att vara redo från dag ett, säger Björn Asplund, VD, Alstom Sweden.

– När vi nu startar det nya Pågatågskontraktet så är det med nya förutsättningar och där Arriva tar ett större ansvar för fordonen än tidigare. Det känns därför bra att ha Alstom, som byggt och levererat tågen, som partner, säger Mattias Wrangtorp, Affärsområdeschef, Arriva Sverige AB.

Coradia Nordic-tågen som levereras till Skånetrafiken består av fyra vagnar, är totalt 74 meter långa, har kapacitet för upp till 510 passagerare och en maxhastighet på 160 km/h. Tågen är tillverkade vid Alstoms anläggning i Salzgitter i Tyskland

Foto: Kasper Dudzik