Nyheter

Scania levererar bränslecellsdriven sopbil till Renova

Scania utvecklar en bränslecellsdriven sopbil tillsammans med Renova, ett återvinningsföretag i västra Sverige. Sopbilen kommer att vara utrustad med en fullt elektrifierad drivlina och en elektrisk komprimator.

– Vi har ett stort intresse av att få mer erfarenhet av hur bränsleceller används i verklig drift hos våra kunder. Bränsleceller är en lovande teknologi för den nödvändiga minskningen av transportindustrins koldioxidavtryck, säger Marita Nilsson, projektledare för elektrisk drivlineteknologi vid Scania.

Sopbilar används ofta i bostadsområden under tidiga morgontimmar. Med minskade utsläpp och lägre bullernivåer är elektriska fordon särskilt intressanta för dessa områden. Renova och andra återvinningsföretag har vid tidigare försök använt elektriska fordon, men detta blir det första försöket med bränsleceller.

– Elektrifiering genom bränsleceller som drivs av väte är ett mycket intressant alternativ för tunga nyttofordon som sopbilar. De kan dra nytta av alla fördelarna med elektrifiering samtidigt som man behåller några av de bästa delarna från fossilbränsledrift, nämligen räckvidd, servicetid och nyttolast, säger Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova.

Projektet genomförs i samarbete med Statens Energimyndighet och KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och den bränslecellsdrivna sopbilen förväntas levereras i slutet av 2019/början av 2020.

Scania har tidigare informerat om att företaget som utvecklar bränslecellsteknik för den norska livsmedelsgrossisten Asko, har startat en egen tillverkningsanläggning för hållbart vätebränsle. Scania levererar fyra bränslecellsdrivna distributionsfordon med en räckvidd på 500 kilometer till Asko.

Bild: Scania