Nyheter

Första Mercedes-lastbilarna i GDLs jätteorder levererade

I somras stod det klart att Mercedes-Benz lastbilar i Sverige fått sin största order någonsin, när GDL-ägda åkeriet C-R Johansson i Varberg beslöt att byta ut hela sin vagnpark mot det tyska märket. I lördags levererades de första bilarna och då var det också stor kick-off med fler än 100 anställda samlade.

Under fem timmar fick de bekanta sig med de nya lastbilarna med instruktörer från Mercedes-Benz huvudkontor i Malmö.

GDLs storaffär med Mercedes-Benz väckte stor uppmärksamhet när den tillkännagavs i somras.


– Det är mycket ovanligt att ett åkeri byter ut hela sin vagnpark mot ett nytt märke, säger Peter Jönsson som är chef för egen produktion på GDL.

– Men för oss var det en fråga om ekonomi. Vi måste hålla kostnaderna nere och med Mercedes blir kostnaden per mil klart mycket lägre än med de andra märken vi provat.

Den stora skillnaden är att bränsleförbrukningen är upp till 10% lägre, men också servicevtalens utformning och långa serviceintervaller på upp till 15.000 mil spelar stor roll menar Peter.

En viktig del är också telematiksystemet FleetBoard som gör att både förare och transportledning kan analysera körningarna och se hur de går att få mer ekonomiska. Både vad gäller bränsle, körda sträckor, och slitage på bilen. Bilarna är också kopplade till Mercedes-Benz Uptime.

– Uptime ser dessutom till att vi får varningar om att något kan vara på väg att gå sönder, innan det ens har gjort det!

Kick-off på unikt sätt
När de första bilarna levererats arrangerade GDL, Hedin Bil och Mercedes-Benz Sverige AB en stor kick-off där personalen skulle få bekanta sig med de nya bilarna.

– De flesta av våra chaufförer har ju aldrig kört Mercedes, så vi ville ge dem en flygande start och inte bara ge dem var sin nyckel, berättar Peter.

Dagen innehöll dels en teorigenomgång av hur Mercedes löst olika funktioner och var olika reglage sitter och hur de fungerar. Här fanns också ett verkstadspass där man i praktiken fick se bland annat var olika vätskor fylls på och var man öppnar olika delar. En session handlade om telematiksystemet FleetBoard och hur det kan användas för att minska både slitage och bränsleförbrukning. Dessutom fick alla provköra en runda med Mercedes-Benz egna instruktörer i passagerarstolen.

– Det var en uppskattad dag, säger Peter Jönsson.

– Jag tror inte att någon tidigare varit med om att få en så grundlig introduktion inför ett bilbyte som alla fick i lördags.

Totalt har C-R Johansson beställt 80 lastbilar – dragbilar, skåp och några kranbilar. 30 av dessa levereras inom kort och resterande 50 under de kommande tre åren.

Bilden:
Nu har C-R Johansson / GDL fått de första av sina 80 Mercedes-Benz lastbilar.