Nyheter

Nya Porsche 718 T – mindre är mer

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse.

Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet.

Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK).

“T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och modellens fokus är körglädje. Det intrycket förstärks av den nedtonade utrustningsnivå med exempelvis de svarta stropparna i dörrpanelerna, sportstolar med tvåvägs elmanövrering, svart Sport-Tex-mittkonsol och nackskydd med broderad 718-logotyp.

Porsche Communication Management (PCM) har också ersatts med ett stort förvaringsutrymme, även om kunder som inte vill avstå från infotainment-systemet kan beställa det utan extra kostnad. Sammantaget uppväger de här åtgärderna den extra vikten som installationen av bränslepartikelfiltret (GPF) ger upphov till.

Inuti framhävs den sportiga karaktären hos 718 T genom ett antal detaljer. Den läderklädda och tjockt stoppade GT-ratten, 360 mm i diameter, med Mode Switch-reglage, ger ett säkert grepp. Ytterligare ”Boxster T” och ”Cayman T”-logotyper pryder de svarta instrumenttavlorna. De dekorativa prydnadslisterna på instrumentpanelen och mittkonsolen har blanksvart finish. ”Boxster T” och ”Cayman T”-logotyper syns också på tröskellådorna.

Exteriört kännetecknas Porsche 718 T av sin kraftfulla framtoning med 20-tums lättmetallfälgar i högglansig titangrå lack. Tillsammans med ett 20 mm lägre PASM sportchassi ger det ett intryck av styrka och kraft. Ytterbackspeglar i Agate Grey och ”Boxster T” och ”Cayman T”-logotyper längs sidorna avslöjar vilken modellvariant det är. Det syns också bakifrån på det centralt placerade sportavgassystemet med dubbla svartkromade ändrör.

Kunden kan välja mellan en rad exteriörfärger i solidlack som Black, White, Guards Red och Racing Yellow, men dessutom metalliclackerna Carrara White, Jet Black och GT Silver. Porsche erbjuder också Lava Orange och Miami Blue som specialfärger.

Den 220 kW (300 hk) starka turboladdade boxermotorn ger Porsche 718 T en kraftfull acceleration och den varvar upp till 7 500 v/min. Den fyrcylindriga turboladdade 2-litersmotorn når sitt maximala vridmoment 380 Nm vid 2 150 v/min. Porsche 718 T har en tomvikt av 1 350 kg (1 380 med PDK-låda) och tack vare vikt/effektförhållandet 4,5 (4,6) kg per hk accelererar den från 0 – 100 km/tim på 5,1 (4,7) sekunder. Toppfarten är 275 km/tim.

Sport Chrono-paketet som är standard i 718 T, erbjuder inställningarna Normal, Sport, Sport Plus samt Individual. Inställningarna sköts med Mode Switch-reglaget på ratten. Sport och Sport Plus aktiverar en sportigare inställning både av motorstyrningen och gaspedalen. Den automatiska mellangasfunktionen hjälper till när föraren växlar ned med den manuella växellådan. Sport Plus förfinar ytterligare köregenskaperna genom en sportigare konfiguration av Porsche Active Stability Management (PASM), Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) med aktiv krängningshämning och som tillval Porsche dubbelkopplingslåda (PDK). I kombination med PDK får föraren också tillgång till funktionen Launch Control och knappen Sport Response som sitter i centrum på Mode Switch-reglaget.

En speciell egenskap för modellen är den dynamiska växellådsupphängningen – PADM-systemet, som minimerar vibrationer från motor/växellåda och minskar rörelser som skulle kunna påverka köregenskaperna på grund av drivlinans totala massa. Systemet kombinerar fördelarna av stela och mjuka växellådsupphängningar: köregenskaperna blir märkbart mer exakta och stabila under lastväxlingar och genom snabba kurvor. Körkomforten påverkas inte på ojämna vägar.

Bild: Porsche