Nyheter

BioLNG Euronet ska driva på utfasningen av fossila bränslen inom Europas vägtransporter med LNG

BioLNG EuroNet aviserar att man tänker arbeta för en fortsatt ökad användning av LNG (liquefied natural gas – flytande naturgas) som bränsle för vägtransporter i hela Europa med en ny infrastruktur som ska garantera framgång på lång sikt och införande i stor skala i Europa.

Konsortiet omfattar Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe genom varumärkena IVECO Capital och Nordsol och de kommer var och en att genomföra individuella aktiviteter för 2 000 fler LNG-lastbilar på vägarna, 39 LNG-tankstationer samt uppförandet av en produktionsanläggning förbio-LNG i Nederländerna.

LNG-stationerna ska ingå i ett paneuropeiskt nät och kommer att byggas i Belgien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Polen och Spanien. Stationerna kommer att placeras med cirka 40 mils mellanrum längs de största trafikkorridorerna från Spanien till östra Polen.

– Eftersom LNG har blivit ett alltmer prisvänligt bränsle för tunga godstransporter lär den utgöra en viktig energikälla i takt med att sektorn utvecklas, sade Istvάn Kapitάny, Executive Vice President, Shell Retail. Shells målsättning är att erbjuda våra kunder mer koldioxidsnål energi och de nya LNG-stationerna är en viktig pusselbit i sammanhanget. Jag ser fram emot när detta viktiga nät av tankstationer kan välkomna de europeiska kunderna under de närmaste åren.

– I detta program ingår tankstationer, framställning av biobränsle samt de subventioner som krävs för att progressiva kunder ska investera i lastbilarna trots den extra initiala kostnaden, sade Jonas Nordh, Director, Sustainable Transport Solutions, Scania. Medan LNG, som sänker CO2-utsläppen med upp till 20 procent, är mer allmänt tillgänglig i dag, kommer biogas, som sänker CO2-utsläppen med över 90 procent, att blandas i naturgasen i allt större utsträckning och biogasproduktionen kommer att öka snabbt.

Pierre Lahutte, IVECO Brand President, sade:

– Det här projektet öppnar möjligheter för en smidig övergång till en cirkulär ekonomi baserad på energiproduktion från avfall. Detta möjliggör till och med negativa utsläpp av växthusgaser och koldioxidbindning. Tack vare projektets finansiering kommer vi att kunna hjälpa våra kunder att ställa om sina vagnparker till LNG genom IVECO Capitals konkurrenskraftiga finansierings- och leasingprogram, öka antalet naturgasfordon i Europa och bana väg för en hållbar transportbransch.

Bio-LNG-anläggningen ska producera 3 000 ton bio-LNG per år och kommer att använda biogas framställd av organiskt avfall. Gasen ska säljas till slutanvändarna via LNG-nätet.

– Med hjälp av bio-LNG kommer LNG att bli framtidens energikälla för den breda transportsektorn, sade Jerom van Roosmalen, en av grundarna av Nordsol. Bio-LNG är ett rent, säkert och förstklassigt biobränsle som Nordsol är beslutet att göra allmänt använt och lättillgängligt till ett rimligt pris. Vårt bio-LNG-koncept är uppbyggt kring denna målsättning och vi ser fram emot att förverkliga denna expansion tillsammans med våra partner i konsortiet.

BioLNG EuroNet har som ambition att i framtiden gå ännu längre med utbyggnaden av LNG som ett bränsle för Europas vägtransportsektor.