Nyheter

Tuffa förhandlingar väntar när EU:s medlemsländer ska enas om framtida utsläppsregler för lastbilar

– Det här handlar om att visa ledarskap. Målsättningen borde sättas högre, anser miljöminister Karolina Skog (MP) i Bryssel.

EU-kommissionen vill ha ett krav på 15 procent lägre koldioxidutsläpp för nya tunga lastbilar år 2025, jämfört med 2019. Ytterligare fem år senare ska siffran vara uppe i 30 procent. Sverige vill egentligen gå längre och föreslår målsättningar på 20 procent år 2025 och 35 procent år 2030, skriver SvD Näringsliv idag.

Fast dit kommer man knappast nå.

– Jag kommer att upprepa de argument vi har från Sverige om högre ambition, men jag har ganska låga förhoppningar om att vi kan ta stora steg framåt, säger Karolina Skog på väg in till mötet till SvD Näringsliv.

Däremot hoppas hon kunna få igenom att 2030-målet ska göras bindande snarare än bara vägledande.

– Jag tycker att kommissionens förslag inte ger tillräckligt tydliga besked till marknaden om vad som kommer att gälla. Jag vill försöka få till bindande mål till 2030, säger Skog.

Sverige och Finland pressar samtidigt på för särskilda regler för att inte drabba de extralånga fordon, upp till 30 meter, som i princip bara tillåts uppe i Norden. Förhoppningen är att kunna återvända till frågan när systemet ska utvärderas en första gång år 2022.

– I Finland har användandet av extralånga fordon gett klara miljöfördelar när det gäller minskade utsläpp, understryker miljöminister Kimmo Tiilikainen i debatten.