Nyheter

HVO biodiesel från Colabitoil får alpina VM att rulla

Under alpina VM i Åre körs alla pistmaskiner och bussar på fossilfria bränslet HVO. En stor del av de byggnader som sätts upp temporärt för alpina VM kommer att värmas upp av biodieseln. Till och med SJs minitåg som trafikerar byn under VM går grönt. Åre 2019 hoppas att samarbetet med HVO-leverantören Colabitoil ska öka medvetenheten om HVO runt om i Europa.

Till alpina VM i Åre i februari kommer de flesta idrottarna, teamen runtom, TV-bolagen och annan media att behöva resa till evenemanget vilket innebär koldioxidutsläpp från flyg och bilar. Till det kommer besökarna, som gärna ska komma i tusental från både när och fjärran. Att reducera det totala koldioxidavtrycket är därför ett tydligt fokus inom hållbarhetsarbetet på Åre 2019.

Colabitoil Sweden AB är Åre 2019s officiella leverantör av biodieseln HVO, Hydrotreated Vegetable Oil. Colabitoil är därmed en av Åre 2019s viktigaste samarbetspartners när det gäller att reducera de fossila utsläppen under evenemanget. Genom en detaljerad analys av alla behov av energi och bränsle har organisationen bakom alpina VM valt förnybara alternativ överallt där det är möjligt utan att kompromissa med säkerhet och funktionalitet för mästerskapen. Det här arbetet har varit omfattande och med få undantag, såsom av säkerhetsskäl för räddningshelikoptrar.

Bland annat förser företaget Åre 2019 och olika serviceteam med förnybart bränsle och ser till att även partners och leverantörer har tillgång till HVO.

– Vi kommer att sätta upp två extra servicestationer i Åre under alpina VM 2019. Besökare som kommer till Åre från båda hållen, Östersund och Trondheim, kommer enkelt att kunna fylla på med HVO under sin vistelse i Åre, säger Daniel Arenholm, chef för kommunikation och investeringsrelationer på Colabitoil.

Pistmaskinerna som redan nu preparerar tävlingsbackarna kör på HVO. Besökare på evenemanget kommer kunna resa med bussar drivna av HVO från de stora besöksparkeringarna utanför Åre och en ringlinje i Åre. HVO ger även värme och el till ett flertal temporära byggnader under alpina VM, totalt mer än 3000 kvadratmeter som rymmer bland annat volontärcenter, festivaltält, mediacenter och foodcourt. Inne i Åre by kommer SJs festivaltåg att rulla mellan VM-arenan och järnvägsstationen med det gröna bränslet i buken.

– Till skillnad från norra Europa är HVO inte särskilt känt i Centraleuropa. Åre 2019s samarbete med Colabitoil kommer att öka medvetenheten om HVO som ett alternativ till fossil diesel i skidvärlden. Det är viktigt eftersom skidlagen är kända för sina stora koldioxidavtryck som är långt större än en vanlig europés. Även de hyrbilar från vår partner Europcar som skidlagen kommer köra under alpina VM tankas med HVO, säger Niklas Carlsson, vd för Åre 2019.

Vad är HVO Biodiesel?
HVO står för Hydrotreated Vegetable Oil, eller hydrerad vegetabilisk olja. Det är en förnybar och fossilfri diesel som produceras genom hydrering och är även känt som ”grön diesel”. HVO är känt i de nordiska länderna som en diesel som inte kräver några åtgärder gällande mekaniken i dieselmotorer. Andra fördelar innebär lägre utsläpp, renare och mer effektiv bränsleförbränning, och förbättrade kyl- och lagringsegenskaper. Dess särskilda egenskaper gör att den klarar att lagras och användas i väldigt kalla temperaturer, ner till minus 30 grader.

HVO är fritt från aromater och svavel och är mer förbränningseffektivt än fossil diesel. Det är ett så kallat ”drop-in fuel” vilket betyder att det är kemiskt likvärdigt med fossil diesel. Därför behöver inga mackar eller bränslestationer byggas om och det går att användas i vanliga dieselmotorer utan ombyggnadskrav. HVO kan produceras av många olika typer av vegetabiliska oljor och fetter som rapsfröolja och sojabönolja.

HVO100 är inte bara ett till 100 procent grönt drivmedel. Norrländska Colabitoil bedriver spjutspetsforskning inom energi- och miljöområdet. Genom att återvinna restprodukter i form av vegetabiliska oljor från bland annat skogsindustrin tar Colabitoil dessutom tillvara på energi som annars skulle ha gått till spillo och bidrar till att ställa om till en cirkulär ekonomi.

Bilden:
Pistmaskin som preparerar för världsmästarföre.
Foto: Laffa