Nyheter

Fyra kilometer nytt industrispår knyter hamnen till Nynäsbanan

För att möjliggöra järnvägstransporter av containrar till och från den nya hamnen i Norvik bygger Stockholms Hamnar ett cirka fyra kilometer långt industrispår inne på hamnområdet. Spåret ska ansluta till Nynäsbanan i höjd med Hammarhagens industriområde strax norr om Nynäshamn.

–Det är inte så vanligt att vi bygger järnväg och blir huvudman för den, men så är det, säger Stockholms Hamnars projektchef Magnus Sjöberg, som dock har ett nära och gott samarbete med Trafikverket och deras projektledare som ska ansluta industrispåret till Nynäsbanan.

–Den stora utmaningen vid arbetena med industrispåret har varit mark- och terrasseringsarbetena och att vi bygger en 280 meter lång tunnel.

Under 2018 har markarbeten såsom grävning och stabilisering pågått för det nya spåret och i början av 2019 påbörjas de handgripliga järnvägsarbetena.

Totalt investerar Stockholms Hamnar närmare en miljard kronor på de här arbetena inkluderande kostnaderna för Trafikverkets växelanslutning.

Trafikverket bygget anslutningen
Medan Stockholms Hamnar själva är byggherre för industrispåret inne på hamnområdet så har Trafikverket ansvaret för anslutningen till Nynäsbanan.

–Vi lägger en växelanslutning mot det befintliga spåret på Nynäsbanan och vi gör en uppdatering av ställverket i Nynäshamn enligt ett genomförandeavtal med Stockholms Hamnar, säger Trafikverkets projektchef Gunnar Hammar.

Markarbetena har pågått under hösten och vid påsk 2019, alltså ett drygt år innan hamnen blir klar och första godståget ska rulla, stängs Nynäsbanan söder om Ösmo under en vecka för att anslutningen ska kunna genomföras. Detta parallellt med en del andra åtgärder, bland annat säkerhetshöjande åtgärder samt el- och kvarvarande markarbeten.

–Vi kommer också att byta till en modern ställverkstyp innan trafiken börjar, eftersom det gamla ställverket inte går att bygga ut mer.

Bullerskyddar Nynäsbanan
Trafikverket kommer också att vidta bullerskyddsåtgärder vid Nynäsbanan till följd av den förändrade trafiken när gods till och från den nya hamnen börjar transporteras via Nynäsbanan.

Nynäsbanan mellan Stockholm och Nynäshamn är 55 kilometer lång och är dubbelspårig på 32 kilometer, från Stockholm till Hemfosa. Utbyggnad av dubbelspår hela vägen fram till Nynäshamn är planerad.

Text: Gösta Löfström
Foto: Peter Nordahl