Nyheter

Här är allt du behöver veta för att välja rätt bland apparna för Stockholms kollektivtrafik

Vilken app är bäst för vilken typ av resor? Och varför finns det så många appar?

Det finns många appar för den som reser med SL-trafiken. SL:s egna app har funnits sedan 2014 och med åren fått fler funktioner. Det är den enda appen som finns för köp av SL-biljetter. Den som inte är så van att resa i kollektivtrafiken, får allt samlat som behövs för resan. När man köper enkelbiljetter går det även att söka på en resa, se aktuell trafikinformation och vilka alternativa vägar som finns.

För den som reser mer ofta och redan har en biljett, finns flera appar som förenklar resan. SL:s data om hållplatser, avgångar och trafikinformation är öppen för alla och den som vill och vet hur man gör appar kan skapa nya lösningar för resenärerna.

Därför fungerar till exempel bussbolaget Nobinas app Res i STHLM även för all övrig SL-trafik. Appen visar till exempel även vilken uppgång du ska välja från tunnelbanan för att komma rätt uppe på gatunivå. Resrobot är Samtrafikens app som samlar hela landets kollektivtrafik.

Det finns också appar som är kopplade till exempelvis Google Places och Google Maps, vilket gör att man kan ange restauranger, landmärken och andra platser som start- och slutmål.

Det gäller det senaste tillskottet i appfloran, som har ytterligare en efterlängtad funktion. Myheadsapp ger, som namnet antyder, förvarningar om störningar i trafiken genom att skicka ut pushnotiser. På så sätt kan den som ska resa kanske redan i hallen få reda på att tåget är försenat eller inställt. En karta visar även vilken station tåget just lämnat. Appen är framtagen genom ett samarbete mellan SL och MTR och ska hjälpa framförallt pendeltågsresenärer att skräddarsy sin trafikinformation.