Nyheter

Liqui Moly tar steget in i Formel 1

Den tyska olje- och tillsatsspecialisten Liqui Moly inleder verksamhetsåret 2019 med en PR-sensation: företaget tar steget in i Formel 1. Vid elva lopp annonserar företaget längs banan – som ett av en exklusivt liten skara varumärken.
– Vi hoppas att en eller annan av de 1 miljard tittare som följer tävlingen världen över ska vilja bekanta sig närmare med Liqui Moly och köpa våra produkter, förklarar vd Ernst Prost.
Redan vid Grand Prix i Bahrain den 31 mars kommer Liqui Moly att delta.
– Formel 1 och Liqui Moly passar bra ihop eftersom båda står för en absolut spetsprestation, säger Ernst Prost.
Efter Grand Prix i Bahrain kommer Liqui Moly-logotypen att synas vid hälften av loppen. Företaget satsar ett miljonbelopp på detta.
– När man vill nå så många människor över hela världen får man inte snåla, utan man måste tänka globalt och investera stort, säger Ernst Prost. Formel 1 är inte nytt territorium heller för smörjmedelsmärket. Under 00-talet hade Liqui Moly ett engagemang hos Team Jordan.
– Målet med att göra reklam i Formel 1 är att öka varumärkeskännedomen. Oljor och tillsatser gör sitt jobb utan att synas i motorns inre. Det är inte produkter som bilförarna ser varje dag och gläds åt. Därför är det extra viktigt för ett märke som Liqui Moly att tänka på synligheten. Det räcker inte att ha toppkvalitet om ingen känner till det och vet vilka fördelar produkterna ger, förklarar Ernst Prost.
Vid sidan av Formel 1 tillhör även motorcykel-VM MotoGP och racing med standardvagnar i TCR till de internationella aktiviteterna hos Liqui Moly. Utöver detta finns otaliga andra engagemang på nationell, regional och till och med lokal nivå.
– Vi hittar kunder på vår och deras hemmaplan, säger Günther Hiermaier, säljchef och vice vd för Liqui Moly.
Liqui Moly begränsar sig dock inte bara till motorsport. Den blå-röd-vita logotypen har under vintern kunnat ses i handbolls-VM, i hockey-VM, i tysk-österrikiska backhopparveckan, i skid-VM och i NBA hos Chicago Bulls.
Det ger oss tillgång till nya målgrupper och kunder samtidigt som vi överbryggar vinteruppehållet i motorsporten. Det handlar alltid om tre faktorer: antal åskådare på plats, medienärvaro och möjligheten att skapa positiva kopplingar för den egna varumärkesbilden, förklarar marknadsföringschef Peter Baumann.
Utöver sponsringen stärker Liqui Moly verksamheten med klassisk annonsering. Under hösten 2018 inledde företaget sin första globala digitalkampanj där 1,6 miljarder kontakter nåddes.
– Vi märker att reklamtrycket har ökat under de gångna åren, säger Ernst Prost. För att överhuvudtaget bli sedd måste vi slå ännu hårdare på reklamtrumman och investera ännu mer pengar i att öka kännedomen om vårt varumärke.
Liqui Moly avslutade 2018 med ännu ett omsättningsrekord. Framgång är emellertid också en fråga om perspektiv. En omsättningsökning på två procent är ingen lysande prestation hos det framgångsvana företaget.

KG Knutsson AB är sedan 1946 smörjmedlet i den svenska fordonsbranschen. Vi är ett företag som tror på långsiktiga relationer, därför jobbar vi med starka varumärken och skapar affärer som gynnar alla parter.
Vi har gett våra leverantörer vårt distributionsnät medan våra kunder har fått de bästa varumärkena, allt inpackat i vår produktkunskap och precisa distribution. Vårt produkt- och tjänstesortiment är bredast i branschen och på vår e-handelsplats autokatalogen.se hittar våra partners mer än en halv miljon artiklar.
Förutom i Sverige finns KGK även i Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. 
På bilden från vänster: Peter Baumann (marknadsföringschef), Ernst Prost (vd) och Günter Hiermaier (säljchef och vice vd)