Nyheter

Nya Peugeot 208 – futuristisk och ungdomlig

Nya Peugeot 208 är här. Redo att möta framtidens alla önskemål. Med en distinkt och ungdomlig design, full valbarhet mellan el-, diesel- eller bensinmotorer samt innovationer i framkant tar nya Peugeot 208 nu ytterligare ett steg framåt och uppåt i B-segmentet. Nya Peugeot 208 presenteras för allmänheten i samband med bilsalongen i Genève.
Nya Peugeot 208 är byggd på PSA-gruppens nya plattform CMP/e-CMP (Common Modular Platform), som är framtagen för B- och C-segmentet och på så vis blir ett givet komplement till den hyllade EMP2-plattformen. Precis som namnet antyder är CMP-plattformen anpassningsbar när det gäller så väl dimensioner som olika motorer. Tack vare CMP-plattformen kan Peugeot 208-kunden fritt välja mellan en konventionell förbränningsmotor, både bensin och diesel, eller en elektrisk motor.
CMP-plattformen hjälper även till att minska nya Peugeot 208:s CO2-utsläpp genom en viktreducering med 30 kilo jämfört med sin företrädare, genom förbättrad aerodynamik, minskat rullmotstånd och optimering av drivlinor (genom bland annat Start & Stopp-funktion och downsizing av motorer).
Nya Peugeot e-208: e-motion
Nya Peugeot e-208 erbjuder en pigg och stimulerande körupplevelse med sin 100% elektriska motor, som är tillgänglig direkt vid lansering. Den elektriska motorn på 100kW (136 hk) genererar ett vridmoment på 260 Nm, ljudlöst och utan vibrationer. Du kan följa drivlinans funktion i realtid på en digital skärm och kan välja mellan körlägena Eco, Normal och Sport.
Nya Peugeot e-208 har ett batteri på 50 kWh som levererar räckvidd upp till 340 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Samtidigt är interiören och bagageutrymmet lika stort i nya Peugeot e-208 som i nya Peugeot 208 med konventionell förbränningsmotor, tack vare smart förvaring av batteriet under golvet.
Peugeot har lagt ett stort fokus på att göra laddningen av nya Peugeot e-208 så smidig som möjligt och maximal laddning nås på:
– 16 timmar genom ett vanligt uttag.
– 8 timmar med en Wall Box på 7,4 kW.
– 5 timmar och 15 minuter med en Wall Box på 11 kW.
– Genom att använda en publik laddningsstation kan e-208 nå 80% av maximal nivå på 30 minuter.
Nya Peugeot 208 – motorer i framkant
Nya Peugeot 208 finns tillgänglig med senaste generationernas bensin- och dieselmotorer, som är Euro6.d-godkända. Följande bensinmotorer (1,2 L, 3-cylinder) finns tillgängliga:
– PureTech 75 S&S BVM5
– PureTech 100 S&S BVM6 eller EAT8
– PureTech 130 S&S EAT8
Samt följande dieselmotor (1,5L, 4-cylinder).
BlueHDi 100 S&S BVM6
Distinkt och ungdomlig
Nya Peugeot 208:s exteriör är distinkt, ungdomlig och visar genomgående upp sportiga linjer. Denna nya generation av Peugeot 208 är längre, bredare och lägre än sin föregångare och har designelement som understryker Peugeots ambition att öka premiumkänslan i sina modeller.
Fronten på nya Peugeot 208 signalerar omedelbart att det är en Peugeot du ser, med Peugeotlejonet centrerat i mitten av grillen. På motorhuven är siffrorna 208 tydligt framträdande, precis som på storasyskonet nya Peugeot 508.
Bakifrån fångar de tredimensionella full-LED-bakljusen, formade som klor, din uppmärksamhet och det svarta bandet på bakluckan som sammankopplar bakljusen går att känna igen från Peugeot 3008 SUV, Peugeot 5008 SUV och nya Peugeot 508.
För att förstärka nya Peugeot 208:s ungdomliga och dynamiska karaktär har Peugeot dessutom tagit fram de varma och kraftfulla nya färgerna Faro Yellow, Vertigo Blue och Elexir Red.
Den senaste generationens teknik och säkerhet
Nya Peugeot 208 är givetvis utrustad med den senaste generationens Peugeot i-Cockpit, med den karakteristiska kompakta ratten, en stor kapacitiv HD-pekskärm och den senaste generationens digitala head up-display. Information som visas framför föraren är dynamisk och ökar eller minskar i storlek beroende hur nödvändig informationen är och hur brådskande det är att föraren uppfattar denna information. Dessa förutsättningar förbättrar förarens möjligheter att reagera med omkring en halv sekund.
Säkerhetsmässigt är nya Peugeot 208 naturligtvis i toppklass och har bland annat:
– Adaptiv farthållare, en funktion som är tillgänglig från 0 km/h på automatiska växellådor och 30 km/h på de manuella versionerna.
– Den senaste generationens Automatic Emergency Braking, som upptäcker fotgängare och cyklister så väl i dagsljus som i mörker i upp till 140 km/h.
– Aktiv filhållningsassistent.
– Trötthetsvarnare, som analyserar mikro-rörelser i ratten och signalerar när vila är på sin plats.
– Aktiv dödavinkelvarnare.
– Utökad skyltavläsning med avkänning av hastighetsbegränsning, stopp-skyltar och skyltar för enkelriktat.
– Automatisk omkoppling till helljus.
– Den senaste generationens Full Park Assist-parkeringsstöd.
Nya Peugeot 208 visas upp för första gången i samband med bilsalongen i Genève och lanseras till hösten 2019.
Bild: Peugeot