Nyheter

Norge ligger i täten för modellanvändning inom vägbyggen

När nya riksväg 3 och 25 mellan Løten och Elverum står klar under hösten 2020 byggs den för andra gången. Första gången byggdes den virtuellt, som en digital tvilling.

Sträckan är ofta hårt trafikerad av skidturister och stugägare på väg till eller från Trysil och av yrkesförare på  väg mellan Oslo och Trondheim. En ny sträckning med 16 km fyrfältsväg och 9 km tvåfältsväg med mitträcke och med hastighetsbegränsningar mellan 90 och 110 km/h, kommer inte bara att minska restiden, utan även koppla inlandsorterna Elverum och Hamar närmare varandra. Statens vegvesen har ett avtal med OPS-företaget Hedmarksvegen AS och Skanska ansvarar för själva byggandet. De två företagen kommer stå för finansiering och byggande och därefter för drift och underhåll i 20 år. Kontraktsformen passar bra med det nya sättet att arbeta med modeller.

Byggbara modeller
– Egentligen har det funnits bra presentationsmodeller sedan 1990-talet men det har inte alltid varit
möjligt att bygga efter dem, säger Merete Tøndel. Hon är försäljningschef på Trimble, ett
amerikanskt företag som köpte Sandvika-baserade Vianova Systems 2015, vilka var pionjärer inom
BIM för infrastruktur.

– BIM för infrastruktur är lite mer komplicerat än BIM för bygg när det kommer till anpassning mot
terräng. -Terrängen, inte minst underliggande bergytor, avslöjas under projektets gång och det som
projekterats måste anpassas efter detta, förklarar Tøndel.

Trimble erbjuder branschen en central samarbetsplattform, Quadri, som med en central
objektmodell alltid kan hålla en gemensam beräkningsbas uppdaterad. Man vet exakt var i världen en
kantsten, en lyktstolpe eller en brunn ska placeras. Med kontroll i alla led och med insyn från både
entreprenör och byggledare får man en optimerad och byggbar modell i Quadri.

Norge ligger långt framme
I Norge har Statens vegvesen varit en drivande kraft för användningen av byggbara BIM-modeller.
Redan 2012 släppte de en modellmanual för vägprojekt, Håndbok V770. Genom att kräva
modelleveranser har Statens vegvesen märkt av en tydlig kostnadsminskning i form av färre fel och
därigenom färre ändringar. Det blir även färre konflikter eftersom alla parter förstår modellen och
har en bättre helhetsbild av projektet.

Trimble har hjälpt Statens vegvesen att studera vilka kostnadseffekter användningen av Håndbok
V770 har haft på vissa specifika vägprojekt slutförda 2015 och 2016. I vissa ritningsbaserade projekt
har antalet ändringsbeställningar varit hundratals och dessa kostsamma ändringar vill man givetvis
gärna reducera.

I analysen tittade man på vilken andel kostnader för ändringsbeställningar hade i förhållande till hela
kontraktsbeloppet på vägprojektet.

– Resultatet av analysen visar att man får en signifikant minskning av ändringskostnaderna när
projektmetodiken är modeller och användning av Handbook V770, förklarar Tøndel. Man får färre fel
på byggarbetsplatsen och lägre byggkostnader.

Branschen går mot BIM-nivå 3
Vägprojekt som byggs enligt Handbook V770 baseras på det som definieras BIM-nivå 2, där man har
3D-modeller och projektbaserad interaktion. Branschen är dock på väg mot BIM-nivå 3, med en
gemensam central modell som alltid är uppdaterad.

– Vi ser att det finns kostnadsbesparingar på nivå 2, men vi tror att det finns ännu mer att hämta i
nivå 3, säger Tøndel.

– Lokala myndigheter i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen, Italien m.fl. ställer nu krav på att
alltid använda modeller för infrastrukturprojekt. Från 2021–2025 kommer dessa länder att kräva
BIM-nivå 3 där du har en gemensam central modell och objekt med egenskaper, som i Quadri, säger
Tøndel entusiastiskt.

Bygger det vi designar
Vid Ånestad, där motorväg 25 från Hamar möter motorväg 3 mellan Kolomoen och Elverum träffar vi
Katrin Johannesdottir från Skanska. De är i full gång med att bygga den väg som konsulterna har
modellerat digitalt. Det vill säga, projekteringen behöver nödvändigtvis inte vara färdig eftersom
BIM-metodiken tillåter att byggandet börjar innan designen är klar.

– Det är den största fördelen, menar jag. Vi har många duktiga personer med 30–50 års erfarenhet
inom branschen. När vi får med dem i projekten får vi otroligt bra lösningar. När vi kombinerar
teoretisk kunskap i projektering med praktisk entreprenörkunskap i modellen får vi bättre och mer
byggbara modeller och även bättre väg, säger Johannesdottir. Det är tydligt att hon brinner för detta
sätt att arbeta.

Ett exempel på hur detta kan fungera i praktiken är när entreprenören kommer med förslag på
förändringar i överbyggnaden för att exempelvis uppnå förbättrat tjälskydd. Projektörens arbete är
att optimera vägbyggandet i förhållande till markförhållandena och då kan entreprenören med sin
praktiska kunskap och insikt i vilka tillgängliga massor som finns, föreslå hur man optimerar
uppbyggnaden, vilket gör det mer kostnadseffektivt samt ger en starkare väg.

– Vi slipper att lägga ner tid på finjusteringar och konsulten behöver inte räkna på centimetrar,
förklarar Johannesdottir.

Eftersom entreprenören har tillgång till modellen under hela projektet kan man också se till att
entreprenören får exakt vad som behövs från projektören. På så sätt lägger projektören inte någon
tid på det entreprenören inte behöver.

Förbättrad byggbarhet handlar om två saker. Johannesdottir förklarar:

– Den person som modellerar måste veta hur det ska utföras på plats, att det är praktiskt möjligt att
bygga detta. Men det handlar också om att få projekteringsmodellen ut i fält utan att någon sitter
och överför data manuellt.

– Detta har vi lyckats otroligt bra med i det här projektet där vi har använt Quadri-plattformen för att
samla alla modeller i projektet från Novapoint, CAD och Tekla, och då gett byggledare och
projektledare full insyn i vad som händer i projektet, säger Johannesdottir.

Det är värdefullt att lägga ner mycket tid på modellen. Det är mycket billigare att först bygga en
modell än att starta ett projekt för tidigt.

– Här på anläggningen har vi grävmaskiner på både 70 och 90 ton och det är klart att det kostar att ha
dessa väldigt stora grävmaskiner i drift. Att vi inte behöver komma tillbaka med grävmaskinerna och
gräva igen är naturligtvis kostnadsbesparande. Både ”rework” och byggstopp kostar och det undviker
vi i större utsträckning nu, säger hon.

Både Tøndel och Johannesdottir betonar att samtidig projektering och byggande innebär att man
minskar ner tiden från det att projekteringen startar tills vägen är färdig. Det betyder att
entreprenören kan planera bättre. Detta har bland annat varit av stor betydelse för framdriften i
skogen mellan Løten och Elverum. Där kan vintern vara både snörik och väldigt kall och man är därför
beroende av god planering för vad som ska göras på vintern och vad som behöver göras på
sommaren.

Bilden:
Bilden visar hur en ny fyrvägskorsning och ny cirkulationsplats kommer att se ut på Ånestad i Løten kommun. Foto: ViaNova Plan och Trafikk