Nyheter

25 års-firande för tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland

Sedan 1994 har tågfärjor gått mellan Trelleborg och norra Tyskland, och kombinerar därmed två av våra mest hållbara transportmedel. Stena Line är det enda färjerederiet som erbjuder direkta tågförbindelser mellan Tyskland och Centraleuropa och i år firar tågfärjorna 25 år. Trots firandet, står det klimateffektiva transportslaget inför nya utmaningar.

Tidigare transporterades årligen 200 000 tågvagnar mellan Trelleborg och Rostock/Sassnitz, men antalet har sjunkit betydligt och idag återstår mindre än tio procent av trafiken.

– Tågfärjetransporter är mycket viktiga för hållbara och resurseffektiva logistiklösningar. Tågfärjorna som trafikerar rutten Trelleborg-Rostock är de största i världen och vi kan med stolthet se tillbaka på de senaste 25 åren, säger Ron Gerlach, Trade Director för Stena Line i Tyskland.

Minskningen beror till stor del på den kraftigt subventionerade landrutten via Danmark och de fasta förbindelserna där. Att fokus skiftat till transport via land har därmed inneburit en utmaning för tågfärjetrafiken.

– Vi ser direkt en ökad efterfrågan för färjetransport när störningar infaller på landrutten. Samtidigt kan vi se att efterfrågan snabbt sjunker igen, när rutten fungerar som vanligt. För att kunna möta våra nuvarande kunders behov har vi fyra avgångar dagligen, men vi har utrymme för att öka effektiviteten om vi fick möjlighet att operera med fasta tågtidtabeller via Trelleborg- Rostock, säger Katrin Verner, Freight Commercial Manager hos Stena Line.

Hållbara transporter står på agendan i både Sverige och Tyskland, och Stena Line ser gärna att tågfärjors roll i infrastrukturen diskuteras på nationell nivå – för ytterligare 25 år av klimateffektiva transporter mellan de båda länderna.

Bilden:
Från vänster: Katrin Verner, Freight Commercial Manager för Stena Line, Anders Hansson (M), Ron Gerlach, Trade Director för Stena Line i Tyskland ombord på M/S Skåne.
Bild: Stena Line