Nyheter

Lastning och utskeppning av ovanlig last i Västerås hamn

Sedan i juni har ett fyrtiotal personer arbetat med ett ovanligt uppdrag i hamnen. Två 100 meter långa brodelar som tillverkats i Tallinn har skeppats genom Södertälje sluss över Mälaren och till Västerås hamn.

Just nu färdigställs arbetet med att sammanfoga dem. Under nästa vecka kommer den sammanfogade brodelen att skeppas tillbaka i en 200 meter lång del för att monteras på Getingmidjan i Stockholm.

Tidsplan
Onsdag 10 juli – förberedelser

Torsdag 11 juli – brodelen lastas, detta tar hela dagen. Därefter sammankopplas pråmar och andra förberedelser sker.

Söndag 14 juli – planerad avfärd mot Stockholm. Intresserade västeråsare kan se transporten då den lämnar hamnen och fortsätter ut på Mälaren.

Den sammansatta brodelen som kommer att skeppas ut under vecka 28 väger omkring 1500 ton och kommer att transporteras tillbaka till Stockholm i ett stycke på två dubbelkopplade pråmar vilande på hydralvagnar. I Stockholm lyfts brodelen på plats och monteras så att den nu helt avstängda tågtrafiken kan börja rulla igen från och med 19 augusti.

Västerås hamn fick uppdraget för att det finns tillräckligt med utrymme och en kaj som håller för brodelarnas tyngd. Västerås hamns placering och närhet till Stockholm är också en fördel. Hamnen i Västerås rustas och utvecklas för att kunna ta emot större fartyg och större godsvolymer. Utvecklingen av Västerås hamn ingår tillsammans med hamnen i Köping i Mälarprojektet, en av Sveriges största sjöfartsprojekt.

– Eftersom att vi håller på att rusta och utveckla Västerås hamn och våra kajer visste vi att hamnen var rustad för att ta emot det här jobbet, berättar Patrizia Strandman, försäljnings- och marknadschef hos Mälarhamnar.

– Mälarhamnar är stolta att vara inblandade i ett sånt här stort och betydelsefullt projekt där alla parter måste visa sin kompetens till fullo. Mälarhamnar, Södertälje hamn, Implenia och Sarens har verkligen visat sin kompetens för att hantera sådana här projekt, ett stort tack till alla, säger Carola Alzen, VD för Mälarhamnar AB.

Bilden:
Under vecka 28 kommer den sammanfogade brodelen att lastas och skeppas tillbaka till Stockholm i en 200 meter lång del för att monteras på Getingmidjan i Stockholm.
Foto: Implenia