Nyheter

Implenia bygger dubbelspårig järnväg mellan Varberg och Hamra

Implenia har säkrat genomförandet av dubbelspårig expansion mellan Varberg och Hamra. Detta sker då Trafikverket har valt att lösa ut optionen för genomförandefasen av projekt Varbergstunneln.

I juni 2018 vann Implenia kontraktet för projektets Fas 1 med en option på Fas 2. Fas 1 inkluderade planering, projektering, förberedande arbeten samt byggnation av en ny vägbro för att möjliggöra expansionen till dubbelspår – arbeten om cirka 200 miljoner kronor. Nu har Implenia och Trafikverket nått den överenskommelse om riktpris och tidplan som krävs för att gå in i Fas 2 som omfattar detaljprojektering och byggnation.

Entreprenaden sträcker sig över cirka 9 km. I genomförandefasen ingår detaljprojektering och byggnation av en 2,8 km lång bergtunnel, 450 m betongtunnel, 1,3 km betongtråg, flera broar, en ny järnvägsstation samt totalt 2,7 mil järnvägsspår, inklusive en ny godsbangård – allt i en komplex trafikerad spårmiljö. Den totala byggtiden är 2019- 2025. Västkustbanan planeras att kunna trafikeras under hela projektet. I december 2024 ska trafiken rulla på den nya järnvägen, som kommer att gå i tunnel under centrala Varberg.

– Vi har under en intensiv period tagit fram planen för vår gemensamma resa mot framtiden. Tack till alla inblandade så här långt. Nu ser vi fram emot att implementera våra idéer lika bra och på ett säkert sätt, säger Fredrik Björckebaum, VD för Implenia Sverige.

Västkustbanan, järnvägslinjen mellan Göteborg och Lund är en nyckelanslutning för passagerar- och godståg och sträckan mellan Varberg och Hamra är en strategiskt viktig del. Förutom att ansluta regionerna Göteborg och sydvästra Skåne är linjen en betydelsefull länk till Köpenhamn och övriga Europa.