Nyheter

Uppstickaren Lidl utmanar svenska livsmedelsoligopolet

I dagarna blev Lidl Sverige årsredovisning för året 2018/19 klar. Resultatet visar att Lidls nettoomsättning i Sverige växer med åtta procent vilket är betydligt snabbare än övriga marknaden. Nettoomsättningen 2018/19 var 10 800 MSEK, därmed sprängdes den symboliska 10 miljardersgränsen. Under året öppnades 12 nya butiker samtidigt som arbetet med det nya centrallagret i Örebro och huvudkontoret i Barkarby tog fart.

– Vi växer och satsar på fortsatt expansion. Årsredovisningen visar att allt fler svenskar uppskattar oss och jag är stolt över det arbete som alla våra medarbetare gör varje dag för att utmana det svenska livsmedelsoligopolet. Vi jobbar kontinuerligt för att ännu fler kunder ska upptäcka vår affärsidé ”högsta kvalitet till bästa pris”, säger Sverigechef Johan Augustsson i en kommentar.

Under verksamhetsåret 1 mars 2018 – 28 februari 2019 ökade Lidl Sveriges nettoomsättning till 10 800 MSEK (9 962 MSEK 2017/18). Det innebär en ökning med åtta procent, jämfört med branschen som växte med 3 procent. Antalet anställda ökade till drygt 4 200 (4 000). För sjunde året i rad visar Lidl återigen ett positivt resultat, men efter ett rekordår omsättnings- och investeringsmässigt slutade resultatet på 38 MSEK, något lägre jämfört med året innan.

– Resultatet påverkas av den svaga kronan och prisökningar på livsmedel som en följd av torkan förra sommaren. Men när marknaden i övrigt höjde priserna och lät konsumenterna betala för kronraset så valde vi att i första hand dra ned på vår marginal för att konsumenterna inte skulle behöva betala genom höjda priser. Våra låga priser är ett löfte till våra kunder. Vår höga investeringstakt påverkar också resultatet. Vi investerade mer än 1,1 miljarder under förra året, vilket är vår högsta investeringsnivå någonsin. En stor del av investeringarna skedde i hållbart byggande och utveckling av hållbara transporter, säger Johan Augustsson.

Lidl Sverige rustar för fortsatt tillväxt och expansion. Målet med 200 butiker under 2020 kommer man nå och livsmedelskedjan kommer inte slå av på takten i expansion under de kommande åren. Lidl ser stora möjligheter i den svenska marknaden. Med det nya centrallagret i Örebro är företaget väl rustade för att öppna ytterligare butiker och nå det långsiktiga målet om 300 butiker i Sverige. Lidl Sverige fortsätter att investera i den svenska marknaden för att kunna utmana konkurrenterna ytterligare. Med ett nytt centrallager är förutsättningar goda.

Under det senaste verksamhetsåret öppnade Lidl 12 nya butiker runt om i landet, bland annat öppnades butikerna på Östermalmstorg i Stockholm och Nordstan och Kungsgatan i Göteborg. Vid verksamhetsårets slut fanns 181 butiker i Sverige. Byggandet av det nya centrallagret i Örebro, som ska stå klart under året, tog fart likaså bygget av det nya huvudkontoret i Barkarby.

Lidl utvecklar även sitt erbjudande ytterligare genom att satsa på ett bredare utbud av ekologiska produkter och märkesvaror. Antalet ekologiska produkter ökade med 41 procent och försäljningen ökade med 54 procent.

Samtidigt som årsredovisningen blev klar blev också företagets hållbarhetsredovisning färdig. Av den framgår att Lidl som enda rikstäckande livsmedelkedja klimatkompenserar för sin verksamhet i Sverige. Dessutom har man under året tagit flera initiativ för att minska sin klimatpåverkan. Trots tillväxten på åtta procent har företagets nettoutsläpp minskat med 53 ton. Bland annat har initiativet ”Ta vara på”, för att minska matsvinnet, bidragit till ytterligare minskningar från redan låga nivåer. Sedan ”Ta vara på” introducerades i maj 2019, fram till sista juli 2019, har Lidl minskat matsvinnet i butik med cirka 4,6 ton.

– Vi har under året bevisat att det går att växa utan att vårt klimatavtryck behöver öka. Det gör vi genom att konsekvent arbeta med att minska våra befintliga utsläpp och samtidigt investera klimatsmart för en hållbar tillväxt, säger Johan Augustsson.