Nyheter

Världspremiär för Porsche Taycan på tre kontinenter

Porsche presenterade idag inför publik sin första helt eldrivna sportbil vid en spektakulär världspremiär som hölls samtidigt på tre kontinenter.

– Taycan länkar vårt arv till framtiden. Den för vidare vårt märkes framgångssaga – ett märke som fascinerat och förtjust människor över hela världen i mer än 70 år, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, när han invigde världspremiären i Berlin.

– Den här dagen är början på en ny era.

Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket, som kombinerar typiska Porsche-prestanda och uppkoppling med användbarhet i vardagen. Samtidigt sätter nya avancerade tillverkningsmetoder och Taycans egenskaper en ny standard när det gäller hållbarhet och digitalisering.

– Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som inte bara entusiasmerar i termer av teknologi och e-mobilitet men också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt löfte, säger Michael Steiner, styrelsemedlem i Porsche AG och ansvarig för Forskning och Utveckling.

De första modellerna i den nya serien är Taycan Turbo S och Taycan Turbo. De utgör spetstekniken av Porsche E-Performance och är bland de mest kraftfulla serietillverkade modellerna som Porsche nu har i sitt produktsortiment. Mindre kraftfulla varianter av de här fyrhjulsdrivna bilarna kommer senare i år. Det första derivatet på modellen blir Taycan Cross Turismo som kommer i slutet av nästa år. Under 2022 kommer Porsche att ha investerat mer än sex miljarder Euro i E-mobilitet.

Prestanda och effektivitet
Flaggskeppet Taycan Turbo S kan utveckla upp till 560 kW (761 hk) overboost-effekt i kombination med Launch Control, och Taycan Turbo upp till 500 kW (680 hk). Taycan Turbo S accelererar från noll till 100 km/tim på 2,8 sekunder medan Taycan Turbo gör sprinten på 3,2 sekunder. Turbo S har en räckvidd på 412 kilometer och Turbo kan nå 450 kilometer (blandad körning WLTP i båda fallen). Toppfarten för de båda fyrhjulsdrivna modellerna är 260 km/tim.

Taycan är den första serietillverkade helelektriska bilen med ett 800-voltssystem i stället för de vanliga 400-voltssystemen. Det är en stor fördel för Taycans förare. På bara drygt fem minuter kan batteriet laddas för en räckvidd av upp till 100 km med hjälp av en kraftfull DC-snabbladdare (enligt WLTP). Laddtiden från fem till 80 procent SoC (State of Charge/batteriladdning) är 22,5 minuter för laddning under idealiska förhållanden, och maximal laddning är 270 kW. Den totala kapaciteten i Taycans Performance Battery Plus är 93,4 kWh. Ägarna till Taycan kan enkelt och bekvämt ladda sina bilar hemma med upp till 11 kW växelström (AC).

Porsche Taycan Turbo S och Porsche Taycan Turbo kan beställas från och med nu och priset i Sverige blir från 2 080 000 kronor respektive 1 700 000 kronor.

Världspremiär på tre kontinenter samtidigt
Världspremiären för Porsche Taycan skedde samtidigt i Nordamerika, Kina och Europa. De viktigaste marknaderna för den nya elektriskt drivna sportbilen finns på de här tre kontinenterna. Platserna för eventet är också synonyma för tre slags hållbara energisystem: Niagarafallen på gränsen mellan delstaten New York och den kanadensiska provinsen Ontario representerar vattenkraft, en solpanelspark i Neuhardenberg nära Berlin representerar solkraft och en vindkraftspark på Pingtan-ön 150 kilometer från den kinesiska staden Fuzhou i Fujian-provinsen representerar vindkraft. Vi uppfattar dessa naturkrafter med alla våra sinnen på exakt samma sätt som vi känner den imponerande kraftutvecklingen i Porsches första helt eldrivna sportbil. Det här unika trippeleventet sändes världen över via live stream på NewsTV.porsche.com.