Nyheter

Många nyheter på Load Up North

Årets upplaga av Norrlands enda maskinmässa hölls för första gången i Umeå. 5 738 besökare hittade till mässområdet på Nolia. Här presenterar vi ett axplock av de nyheter som de 161 utställarna bjöd på.

Av Lars-Olof Tandberg

– Det var i år första gången vi höll Load Up North i Umeå och vi vet att det alltid är lite tufft första året vi kör en mässa på en ny ort. Det viktigaste för våra utställare och för oss är att det är rätt besökare på plats. De första indikationerna pekar på det, något som också styrks av att vi haft förfrågningar till nästa års Load Up North som motsvarar över 50 procent av den totala monterytan för årets mässa, säger Jonas Dahlberg, på Nolia AB som anordnar mässan.

Det är redan bestämt att nästa års Load Up North också kommer att hållas i Umeå. Därefter är det åter Bodens tur 2021.

Siljum
Ett av många norrländska företag som ställde ut på hemmaplan var Siljum. Företaget har nyligen bytt namn från Siljum Mekan till enbart Siljum.

– Eftersom vi helt slutat med legotillverkning är vi inte längre en mekanisk verkstad. Med namnbytet vill vi signalera att vi är en renodlad redskapstillverkare, säger Alf Spets som är vd på Siljum.

Det var förhandspremiär på Load Up North för Siljums nya plogserie som lanseras nästa år. De olika plogmodellerna i serien byggs av moduler. En mittdel, fyra vingmodeller, två hydraulpaket samt två främre och bakre ram.

– Då vi kan bygga flera olika modeller med samma komponenter blir det billigare att bygga plogarna vilket gör att vi kan hålla nere priset, säger Alf Spets som är vd på Siljum.

Siljum visade även en ny isrivarskopa med ett tandat stål framtill och i bakkant en öppning med ett perforerat vägstål. Skopan kan vid behov vinklas så att det bakre stålet river isen, som då går upp i öppningen och fyller skopan.

Ny var även en planeringsskopa som förlängts så att den är 1 700 millimeter djup. Detta för att föraren ska kunna se skopans hörn från hytten. Skopan har även fått kraftigare rygg och slitstål på undersidan i Hardox 450.

Allu
Allu visade ett nytt system med sensorer som monteras på företagets sorteringsskopor. Sensorn kommunicerar med en app i förarens mobiltelefon och ger information i realtid om optimal arbetsvinkel på skopan för att få ut maximal kapacitet.

– Sensorerna monteras från fabrik som standard på alla våra skopor. I appen får föraren hjälp att köra optimalt, säger Magnus Eriksson på Allu Sverige.

Till appen skickas notiser om när det är dags för underhåll eller byte av slitdelar. Där finns även en guide för säkert arbete samt specifikationer och applikationer för den aktuella skopan.

– Allus app och sensor är början på en plattform, som efter hand kommer att fyllas med fler funktioner, säger Magnus Eriksson på Allu Sverige.

Saltvik
Den norska plogtillverkaren Saltvik visade sin nyutvecklade SDH-plog. Den är en kombination av flera av företagets andra modeller och är framtagen för plogning när det är stora snömängder.

– Den har extra bra kastegenskaper. Vänstersidan är 103 centimeter hög mot normalt 60 centimeter. Detta för att inte snön ska fara över vingen. Den högra vingen är 270 centimeter mot normalt 200 centimeter. Då får du snön högre upp i vingen och den kastas högre och längre, förklarar Ole Saltvik.

Saltvik har utvecklat och tillverkat plogar sedan 1975. Utveckling och produktion sker i Bjerkvik utanför Narvik, där det ofta är bra tillgång till mycket snö.

Delvator
I Delvators monter visades nya bandgrävaren Hitachi ZX85 USB-6. USB innebär att maskinen har svängbom. Bommen är monterad längre fram än en vanlig bom, och har därför längre räckvidd.

ZX85 USB-6 har uppdaterats för att få en steg 5-motor. Den tidigare modellen hade en motor på strax under 35 kilowatt för att inte beröras av steg 4 och kravet på efterbehandling av avgaserna. Med steg 5 har kravgränsen sänkts varför ZX85 USB-6 nu har en Yanmardiesel på 42 kilowatt med partikelfilter.

– Att vi kunde gå upp en motorklass innebär att maskinen på köpet blivit lite starkare och lite snabbare, säger Magnus Hansson som är produktansvarig på Delvator.

Liebherr
Liebherrs nya teleskoplastare T46-7S klarar att lyfta 4,6 ton till sju meter. Beteckningen S i namnet står för sporty vilket betyder att maskinen har lite extra vad gäller hydraulik, motorkraft och komfort.

– Men vi brukar säga att det står för ”swedish version” eftersom svenska förare ofta har högre krav än i andra länder, säger Jörg Miethke som är försäljningsdirektör på Liebherr Sverige.

Han framhåller att bommen går så lågt i nedfällt läge att föraren har fri sikt åt sidan. Även bakåt ser man bra mot maskinens hörn. Den hydrostatiska drivlinan gör maskinen precis i rörelserna.

– Tester har visat på bra brytkraft vid exempelvis lastning i grushög. Det gör att den även kan användas som hjullastare. Hjullastare är en så dominerande maskintyp i Sverige att en teleskoplastare måste klara att göra det en hjullastare gör. Sedan blir det en bonus att du kan lyfta och lasta högt med en teleskoplastare.

Liebherr utvecklade först en teleskoplastare för anläggningsbranschen, men sålde enbart cirka 30 maskiner. I ett samarbete med Claas, som tillverkar maskiner för lantbruket, konstruerades maskinen om och resultatet är T46-7S. Den tillverkas nu av Liebherr och säljs förutom av Liebherr även av Claas under eget varumärke.

– Om du har en teleskoplastare som inte är anpassad för lantbruk är det omöjligt att få ekonomi på produktionen. I och med samarbetet med Claas ökade vi antalet maskiner. Och på köpet fick vi en maskin med extra framkomlighet tack var att den är anpassad även för lantbruk, förklarar Jörg Miethke.

Swecon
Swecon premiärvisade i samarbete med Volvo och ljusföretaget Tyri Sweden AB ett nytt smart system för hantering av belysningen på maskiner. Intellilight är ett styrsystem för arbetsbelysning där maskinens LED-lampor är trådlöst uppkopplade i ett nätverk. Föraren kan via en app i telefonen eller med en fjärrkontroll ställa in maskinens belysning.

Det går att gruppera och välja vilka lampor som ska vara tända och vilka som ska vara släckta. Man kan ställa in bred eller smal ljusbild. Det går även att ändra färgtemperaturen på lamporna, om man vill ha varm eller kallt ljus.

– LED-ljuset ger starka reflexer vid snöfall. Då kan lamporna ställas in till ett varmare ljus vilket minskar reflexerna. Äldre förare föredrar ofta halogenljus framför LED-ljus. Då kan systemet ställas om till ett varmare ljus för att simulera halogenljus, förklarar Claes Laitinen från Tyri Sweden AB, som utvecklat systemet.

Pon Equipment
Pon Equipment visade de senaste maskinerna i sin serie Next Generation. Färskast bland de större bandgrävarna är 30-tonnaren Cat 330. Cat 308 CR har bland annat fått ny hytt, ny motor och nytt styrsystem.

– Tanken med Next Generation är att så mycket som möjligt av den teknik och utrustning som finns i Caterpillars sortiment ska finnas som standard i maskinerna. Men på de minsta maskinerna är det svårt att få plats med allt, säger Kristian Johansson som är produktspecialist på Pon Equipment.

Därför är förändringarna på Cat 302 CR, som är den minsta grävmaskinen i Next Generation inte lika stora. Den har nya paneler, ny styrning och radion i originaldisplayen.

– Next Generation ska införas på alla Caterpillars maskiner. Hjullastarna var först ut, nu kommer bandgrävarna. Minigrävarna kommer inom tolv månader och hjulgrävarna ska finnas i Next Generation lagom till Conexpo nästa år, berättar Kristian Johansson.

Maskinmekano
Det nya sorteringsverket ECO3+ från Maskinmekano är byggt på en lastväxlarram, har bandmatare och en etableringstid på fem minuter.

ECO3+ är eldrivet och om tillgång till el saknas finns en dieselmotor som genererar el. Den drar endast tre liter diesel per timme, vilket är bra både för ekonomin och miljön.

– Verket har inget matarband i framänden vilket gör att inget är i vägen för kroken. Då kan du enkelt att dra med dig maskinen i stället för att flytta undan material under bandet, säger Calle Smedenman på Maskinmekano.

Hüllert
Hüllerts monter kunde skryta med den största teleskoplastare Merlo byggt. ROTO 50.35 S-plus lyfter 5 ton till 35 meters höjd. Den är tänkt för arbetsplatser där man bygger på höjden.

– Den största fördelen är den höga lyfthöjden. Men den är samtidigt en servicemaskin som kan lossa material på bygget, säger Peter Sjöström som är säljare på Hüllert i Västerbotten och Norrbotten.

Han ser ett ökat intresse för den här typen av maskiner i Västerbotten.

– Det byggs väldigt mycket i Umeå och i Skellefteå kommer det att byggas en hel del i samband med Northvolts nya batterifabrik och allt runt omkring den. Vi har redan fått förfrågningar därifrån.

Awimex
Awimex visade en inverter som omvandlar bilens 12 volt till 230 volt växelström. Med en vikt på endast 30 kilo är den flyttbar och kan tas ur transportbilen för att driva pumpar, kompressorer och handverktyg med mera.

Den laddas från ett vanligt eluttag, från bilens generator eller med solceller som placeras på transportbilens tak.

– Den är batteri, inverter och laddare i ett. Jämfört med ett elverk så slipper du avgaser och den är dessutom helt ljudlös, påpekar Anders Claesson som är försäljningschef på Awimex.