Nyheter

Världspremiär för Volkswagens nya elbil ID.3 – starten på en ny era

Tillsammans med sina kunder tar Volkswagen klivet in i en era av miljöanpassad mobilitet när nu ID.3 premiärvisas på årets bilsalong i Frankfurt, 10-22 september. ID.3 är den första modellen som baseras på Volkswagens nya MEB-plattform för elbilar. Den är koldioxidneutral, fullt uppkopplad och imponerar med den fantastiska kördynamik som eldriften gör möjlig.

Världspremiär: Med ID.3 presenterar Volkswagen sin första elbil byggd på den nya plattformen MEB.
Lång räckvidd: Skalbart batterisystem ger en räckvidd på upp till 550 km.
Kort laddningstid: Ladda in en räckvidd på cirka 290 km (WLTP) på 30 minuter med ett 100 kW-laddningsuttag.
En elbil för alla: Priset för grundversionen av ID.3 kommer i Tyskland att kosta mindre än 30 000 euro. I Sverige kommer det rekommenderade cirkapriset att starta på under 350 000 kronor.
Hållbar mobilitet: Batteri, distributionskedja, tillverkning… ID.3 är första modellen från Volkswagen som levereras koldioxidneutral.
Design för en spännande elektrisk framtid: Med perfekta former och elegant utstrålning begåvar ID.3 kompaktsbilsegmentet med nyskapande design.
Rent revolutionerande interiör: Open Space-konceptet gör att ID.3 kan bjuda på mer utrymme än någon annan bil i sitt segment.
Intuitiv: Enklare och mer användarvänlig än någonsin – som förare vet man direkt vad som är vad.
Enastående prestanda: MEB-plattformen ger ID.3 en idealisk viktfördelning och dynamiska köregenskaper tack vare bakhjulsdriften.
Maximal säkerhet: En mängd assistanssystem optimerar säkerheten och bekvämligheten.
Ny era efter Beetle och Golf: Med ID.3 tar Volkswagen klivet in i en era av koldioxidfri mobilitet.
Lansering: ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020.

Den första modellen som lanseras är specialversionen ID.3 1st. Den har en räckvidd på upp till 420 km (WLTP) och finns från början i tre utrustningsversioner. Alla ID.3 1st-versioner är utrustade med batterialternativet som har en energikapacitet på 58 kWh, vilket förväntas bli det mest populära.

Serietillverkningen av ID.3 kommer senare att innefatta även ett mindre batteri på 45 kWh som ger en räckvidd på upp till 330 km, och även ett större batteri på 77 kWh för en räckvidd på upp till 550 km. Tack vare 100 kW-snabbladdning är det möjligt att på 30 minuter ladda ID.3 1st med så mycket energi att man kan köra cirka 290 km (WLTP) – alltså betydligt längre än vad som tidigare varit möjligt i kompaktbilsegmentet.

Volkswagen erbjuder en garanti på 8 år eller 160 000 km på ID.3-batterierna vilket säkrar lång livslängd. Även utseendemässigt skvallrar ID.3 om att den är så mycket mer än bara en ny modell. Den visionära designen vittnar tydligt om den nya eran med elektrisk mobilitet. Invändigt tar ID.3 tillvara på alla de möjligheter och fördelar som eldriften innebär för att optimera utrymmet ombord. Med yttermått jämförbara med de för Golf, har ID.3 en interiör som är större än någon annan bil i sitt segment.

Svenskt pris startar under 350 000 kronor
ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland, vilket gör den jämförbar med priset för en typisk kompaktbil om man räknar in miljöbilspremien från staten.

Med hänsyn till valutakurs, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det rekommenderade cirkapriset i Sverige att starta på under 350 000 kronor, exklusive den förväntade klimatbonuspremien på 60 000 kronor.

− Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktigt ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Den jämförelsevis låga prissättningen hade inte varit möjligt utan Volkswagens konsekventa strategiska inriktning mot eldrivna bilar och de stordriftsfördelar som är kopplade till detta.

Bilden:
Nya ID.3 premiärvisas på Frankfurtsalongen.
Bild: Volkswagen