Nyheter

Audi AI:TRAIL quattro – framtidens offroadbil

Audi ställer ut en hel kvartett visionära konceptbilar på Frankfurtsalongen. Helt ny är eldrivna Audi AI:TRAIL quattro som är ett offroad-koncept för hållbar mobilitet bortom asfalten. De övriga konceptbilarna är eldrivna Audi Aicon, AI:ME och AI:RACE.

Eldrivna Audi AI:TRAIL quattro är utvecklad för att vara både självkörande och köras offroad. Hela passagerarutrymmet är inglasat och ger en enorm rymdkänsla och runtomsikt. Det väldimensionerade batteriet ger tillräckligt med räckvidd även om laddnätverket är begränsat.

TRAIL” står för idén om att upptäcka naturen. Det saknas därför stora skärmar för TV-tittande eller videokonferenser, istället är det naturen som underhåller genom de stora glasytorna. Marc Lichte, Audi’s designchef beskriver tanken bakom konceptet:

– Med AI:TRAIL visar vi ett offroad-koncept med utsläppsfri eldrift för en helt ny körupplevelse bortom asfalterade vägar. Vi har därför varit konsekventa och skapat en monolitisk grundform med maximal glasyta för direktkontakt med omgivningen. Ett koncept för hållbar mobilitet.

Audi’s visionära konceptbilar
Audi AI:TRAIL quattro är den fjärde bilen i en serie eldrivna konceptbilar. Den första som presenterades var Audi Aicon på Frankfurtsalongen 2017, en lyxbil med loungekänsla som framförallt är designad för autonom körning på långresor. 2018 debuterade nästa bil på Pebble Beach, Audi PB18 e-tron, som är en prestandabil designad för att kunna köras på bana. Audi döper nu om den till AI:RACE för att markera att den tillhör samma familj och att det inte skall vara någon tvivel om att det är en eldriven sportbil. Den tredje i raden, Audi AI:ME, debuterade på mässan i Shanghai i år. Den autonoma citybilen är tänkt för alla megastäder där köer är en del av vardagen. Med ständig uppkoppling och ett omfattande utbud av infotainment-tjänster skall passagerarna kunna nyttja tiden i bilen så effektivt och avkopplande som möjligt. Med debuterande AI:TRAIL vidgas användningsområdet för de visionära koncepten till offroad-terräng. Bilen är utrustad med fyra elmotorer, system för assisterad och automatiserad körning och givetvis med guattro permanent fyrhjulsdrift.

Aicon, AI:ME, AI:RACE och AI:TRAIL har mer gemensamt än att de är eldrivna och har visionär design. De är också symboler för ett helt nytt mobilitetskoncept från märket med de fyra ringarna. Till skillnad från dagens bilar så behöver de inte designas för att fungera för många olika användningsområden. Framtidens bilar kan istället designas för mycket mer specifika användningsområden. Kunderna kan leasa någon av de specialiserade Audi-modellerna från en ”Audi on demand”-pool under en begränsad period och utifrån personliga preferenser och tillfälliga behov.

Exteriör med synlig teknik
Den 4,15 meter långa och 2,15 meter breda Audi AI:TRAIL signalerar direkt att den har kapacitet långt utanför de asfalterade vägar. Takhöjden på 1,67 meter och de enorma 22-tumhjulen med 850 mm däck ger en hint om bilens offroadkompetens. Med en markfrigång på hela 34 centimeter kan den forcera vatten som är över en halvmeter djupt. I tuff och stenig terräng rör sig bilen smidigt och utan att batteriet i golvet kommer i kontakt med marken.

De upp till fyra passagerarna sitter i en inglasad miljö med polygona former. Den utåtvinklade kanten på sidorna är karaktäristisk och visar på släktskapet med Aicon och AI:ME. Linjen fortsätter runt både fram- och bakpartiet och fungerar som en midjelinje som binder samman karossen till en helhet. Med eldriften vid axlarna och batteriet i golvet behövs inga överhäng eller andra utskjutande karossformer. De fyra konceptbilarna på IAA visar också på den “one-box design” som kommer att bli den gyllene standarden för elbilsåldern.

Lättviktskonstruktion och samtidigt maximal karosstyvhet är viktiga tekniska mål för offroadbilar. Karossen i Audi AI:TRAIL är därför gjord av en mix av high-tech stål, aluminium och kolfiber. Resultatet är att den bara väger ca 1,750 kilo trots högvoltsbatteriet.

Med Audi AI:TRAIL följer formen bilens funktioner. Interiört gör de utåtvinklade sidopartierna att passagerarna får mer utrymme där de behöver det mest, vid axlar och armbågar, samtidigt som de ger bättre sikt. Audis designers har haft som mål att ge passagerarna den bästa upplevelsen av naturen och omgivningen och bryta gränsen mellan inne och ute. När bilen körs är passagerarnas blickar inte riktade framåt utan fria att vandra och upptäcka detaljer i omgivningen. I AI:TRAIL är tanken att passagerarna skall kunna koppla av och njuta av lugnet.

Helikoptervy
Vindrutan ger föraren känslan av att befinna sig i en helikopter. Passagerarna har fri sikt både framåt och åt sidan. Det är inte bara fram- eller sidorna som är transparenta och klädda i glas. Nästan hela taket, från vindrutans överdel till bakspoilern, ger fri sikt mot himlen och landskapet. Till och med single-frame grillen är inglasad, det är bara de fyra ringarna som sitter på sin vanliga plats i den annars åttakantiga grillen.

Både vindrutan och bakluckan kan öppnas för att ge enkel tillgång till stora lastutrymmen med fästband som säkrar bagaget. I den bakre stötfångaren finns ännu ett lastutrymme för smutsiga saker som vandringskängor, klätterutrustning eller blöta kläder. Sidotrösklarna under dörrarna, som öppnas mot varandra, fungerar som utdragbara steg som gör det enkelt att lasta på taket. Istället för stora hjulhus finns bara horisontella stänkskydd ovanför de fyra hjulen. Det gör det lättare att se hur fjädringen arbetar från förarplatsen.

Kraftiga tvärlänkar och MacPherson-fjäderben med spiralfjädrar och adaptiva dämpare ger robusthet och säker körstabilitet. Den speciella däcksdesignen har en profil som ser ut att vara uppdragen längs hela däcksidorna. Den gömmer en stöttande struktur som är integrerad i rullbanan och ytskiktet. Designen gör att däcken själva, utöver fjädringen, bidrar till ytterligare 60 millimeters fjädringsväg. Utöver att de ger ännu bättre offroad-egenskaper ger de en enorm komfort till passagerarna.

Däcken har även variabel sensorstyrd lufttrycksreglering. Optiska sensorer och elektronisk stabilitetskontroll (ESC) samarbetar för att analysera vägförhållanden och justera lufttrycket i däcken därefter. För framkomlighet kan det även vara bra att minska lufttrycket, som t.ex. vid körning på sand för att öka däckens kontaktyta. Med ökat däckstryck ökar istället stabiliteten på asfalt.

Avskalad och rymlig interiör med hållbara materialval
Interiören i Audi AI:TRAIL är avskalad och rymlig med ett fåtal synliga reglage. I framsätet finns två komfortabla skalstolar med fyrpunktsbälten. De stora glaspartierna och ljusa färger dominerar i den övre delen. Pedaler, en halverad ratt, några få knappar och en hållare för mobilen på rattstången som skärm och kontrollcenter för bilens funktioner och navigator, fler enheter behövs inte för interaktionen mellan förare och bil.

Hela färgsättningen i blått, grått och jordtoner förstärker kopplingen mellan interiören och den omgivande naturen. Råa, grova ytor förstärker känslan även taktilt. Mjuk ullfilt i bagageutrymmet ger en behaglig kontrast. Liksom i tidigare konceptbilar har Audis designers även använt sig av återvunna material i AI:TRAIL. Golvmattorna är gjorda av återvunnen ull och läder, båda i sig hållbara och med utmärkt akustik och klimategenskaper.

Lastutrymme finns mellan sätena och under vindrutan. Spännband säkrar lasten som även kan lastas från utsidan genom vindrutan som fälls upp. I baksätet är de två sätena designade som hängmattor uppspända i en speciell transportram. Fördelen är att de även kan plockas ut och spännas upp mot t.ex. en trädgren.

Flygande strålkastare
Mobilitet och multifunktion är ledorden även för belysningen. Istället för konventionella strålkastare sitter fristående ljuskällor under A-stolparna som kan lysa båda utåt och inåt. LED- belysningen är justerbar och kan användas både som interiörbelysning och för att belysa vägen framför. Bakljusen fungerar på liknande sätt. Med en ljuslist över hela bakpartiet kan bagageutrymmet belysas samtidigt som det ger en distinkt profil exteriört.

Istället för konventionella halvljus och helljus är Audi AI:TRAIL utrustad med fem rotorlösa, triangelformade, eldrivna drönare med integrerade Matrix LED-ljus. De kan landa på takräcket eller direkt på bilens tak och docka in i de induktiva laddarna. De flygande drönarna kallas Audi Light Pathfinders.Tack vare lättviktsdesignen förbrukar de jämförelsevis lite energi och kan flyga framför bilen och belysa vägen och ersätter därför strålkastare helt. Vid behov kan kameror överföra en videobild via Wi-Fi till förardisplayen och Pathfindern blir därmed till flygande ögon.

När AI:TRAIL är parkerad kan drönarna belysa omgivningen från deras position på taket om passagerarna sitter utanför bilen. De kan även belysa interiören genom panoramaglastaket. Som regel flyger drönarna i par vilket koordineras helt automatiskt av AI:TRAIL. Om det är nödvändigt kan de även öka ljusstyrkan genom att formera en grupp på upp till fem drönare. Passagerarna styr det enkelt genom en mjukvara i mobilen.

Audi Light Companion ser ut som en stor ficklampa men har många fler funktioner. Normalt är de magnetiskt fastsatta vid framstolarna där de fungerar som bakgrundsbelysning. Men det går även att ta med lampan när du lämnar bilen och ställa upp den tack vare infällda ben. Höljet har dessutom flera kameror infällda som kan skanna av vägen framför eller filma landskapet för att laddas upp direkt på sociala media. Men det räcker inte. När den är integrerad med navigationssystemet kan den läsa av vägskyltar och text och hjälpa till vid att hitta vägen om passagerarna gått på en vandringstur.

Audi AI – på väg mot smart mobilitet
Audi AI:ME, Audi Aicon och AI:TRAIL är konceptbilar med namn som refererar till en förkortning som Audi använder för innovativ teknik. Audi AI är beteckningen för en rad elektroniska system som avlastar föraren och samtidigt ger nya lösningar för hur tiden i bilen kan spenderas. Audi AI använder därför strategier och teknik från artificiell intelligens och maskininlärning. Audi AI kombinerar fordonsintelligens, som t.ex. gör automatiserad körning möjlig, med interaktionsintelligens som gör bilen till passagerarnas partner. Audis AI-system är kapabla att lära och tänka och kan även vara proaktiva och personliga. Tack vare Audi AI kommer modellerna som bär de fyra ringarna att vara både intelligenta och empatiska i framtiden. De kommer att vara i ständig interaktion med omgivningen och passagerarna och därmed anpassa sig bättre än tidigare till passagerarnas krav.

Självkörande på väg, förarassistans i tuff terräng
Det som redan är etablerat i spårtrafik och vid flygning är nu på väg att få ett genombrott i bilindustrin med automatiserad körning. Audi AI:TRAIL är utvecklad för att kunna köra på vägar upp till nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån på en standardiserad internationell skala för ökande grad av automatiserad körning. Även om systemen på den här nivån inte kräver någon assistans av föraren är funktionerna begränsade till speciella områden, som motorvägar eller stadskärnor med rätt infrastruktur. Föraren kan då överlämna körningen till systemen och behöver bara ta över när bilen lämnar de därför avsedda områdena.

Audi AI:TRAIL är därför utrustad med traditionell ratt och pedaler. Föraren kommer att behöva dem vid offroad-körning. Även om de flesta grus- och skogsvägar har kartlagts kan vägarnas skick ha förändrats och det blir för osäkert att tillåta automatiserad körning. Nivå 3 kan vara möjligt i specifika fall och i lägre hastigheter när föraren har flera sekunder på sig att ta över. Men sensorerna och assistanssystemen finns där för att stötta föraren även vid offroad-körning. Först och främst det beprövade sensorsystemet för ESP. Indata för friktionsvärden och halka förser elektroniken med alla nödvändiga parametrar för att optimera körstabiliteten. Det finns dessutom en rad sensorer som kan upptäcka både vägens skick och hinder tack vare optiska system som kamera och laser samt ultraljud och radar. All data gör det möjligt för centraldatorn (zFAZ) att undvika kollision genom ingrepp i ratt och broms vid behov.

Elektroniken assisterar även föraren t.ex. när bilen lutar kraftigt eller kör uppför branta partier. Systemen kan varna föraren om kritiska gränser är på väg att överskridas, som exempelvis markfrigång och vinklar som är svåra att kontrollera. De kan även hjälpa till att hålla bilen på bana, inom systemgränser. De smarta assistanssystemen ökar säkerheten och avlastar föraren.

Upptäcka livet i en långsam takt
Prestandaspecifikationen för Audi AI:TRAIL skiljer sig markant från konventionella bilar. Konceptet handlar inte om extremt snabb acceleration eller höga hastigheter på autobahn, snarare tvärt om. Långsam förflyttning för att upptäcka naturen är målet.

Eftersom AI:TRAIL är avsedd för att användas i områden utan laddinfrastruktur var räckvidden viktigare. Målsättningen är att nå 40 till 50 mil på vägar eller enkel offroad-terräng (enligt WLTP). På tuffare underlag, med konstant friktion som gör att förbrukningen ökar, är räckvidden fortfarande imponerande 25 mil. AI:TRAIL har av samma skäl en maxhastighet på 130 km/h på väg.

Audi AI:TRAIL är självklart en quattro och utrustad med fyra elmotorer som verkar direkt på respektive hjul. Maximal systemeffekt är 320 kilowatt och maximalt vridmoment 1000 Newtonmeter. Vanligtvis används bara en bråkdel av kraften då drivningen på en axel oftast är tillräckligt. Tack vare de individuellt styrda hjulen kan bilen klara sig utan differentialer eller spärrar som förbrukar energi. Och tack vare den låga topphastigheten kan utväxlingen designas så att varje hjul får tillräckligt med vridmoment även utan en multi-speed transmission. Elektroniken styr körstabiliteten och framkomlighet. Om energiförbrukande halka kan undvikas minskas vridmomentet till det berörda hjulet. Men i de situationer där slirning är användbart, som vid dåligt underlag uppför, tillåter systemet det automatiskt. Den stora reservkraften hos AI:TRAIL gör att den kan bemästra utmanande sträckor under svåra förhållanden – både tryggt, säkert och utan emissioner.