Nyheter

Göranssons premiärvisar Kobelco på Entreprenad Live

Det som började som ett sidoprojekt under studietiden på Ultuna har i dag femton år senare växt till en skinande ny maskinhall i Staffanstorp.

– Vår ambition har varit att möta kraven från kunderna och då har tillväxten kommit lite av sig själv, säger Anders Göransson, grundare och ägare av Göranssons Maskiner AB.

Denna vecka ställer företaget ut på Entreprenad Live och premiärvisar Kobelco, sitt nya varumärke. Dessutom ställer Göranssons ut Atlas, Kubota, Volvo och Ammann.

– Det blev klart att vi skulle bli återförsäljare av Kobelco från första september. Vi är otroligt glada för att ha fått in märket och vi har redan hunnit sälja två maskiner.

Historiskt sett har Göranssons mest sålt mindre och medelstora maskiner. Men i och med avtalet med Kobelco så kommer man också att kunna sälja tyngre bandgrävare.

– Realistiskt sätt kommer vi att sälja grävare mellan 8 och 30 ton även om Kobelco har ännu tyngre maskiner.

Göranssons Maskiner är ett klassiskt maskinföretag som säljer maskiner, reservdelar och service.

– Vi började som ett renodlat tradigföretag och parallellimporterade Volvo maskiner, en verksamhet som fortfarande är en viktig del av vårt företag.

Förutom parallellimporterade Volvo så ingår i dag i Göranssons Maskiners portfölj följande varumärken:

Kubota. Världens största tillverkare av minigrävare med 25 procent av världsmarknaden. Göranssons har sålt Kubota i tre år.

– Vi är stolta över att få sälja Kubota. En fantastisk maskin. Fin japansk kvalitet som aldrig går sönder.

Atlas. En mindre tysk hjulgrävtillverkar som sätter stor vikt vid äkta tysk ingenjörskonst.

Ammann. Schweiziskt företag som tillverkar paddor, vältar och stampar.

Kobelco. En japansk bandgrävartillverkare för maskiner mellan 0-80ton.

– Vi var på jakt efter ett varumärke som höll hög kvalitet och som kompletterade våra tidigare produkter. Eftersom Kobelco saknade återförsäljare i Skåne kunde vi ta över utan att ”sno” fabrikaten från någon branschkollega.

Företaget sysselsätter sjutton personer varav tio i verkstaden.

– Kompetensförsörjningen av duktig personal är i dag en utmaning inte bara för oss utan för hela branschen. Vi har varit lyckosamma att anställa bra personer. På ett så här litet företag ska man inte bara vara duktig, man ska också passa in i gruppen, säger Anders Göransson.

Trots att mycket skrivs om sviktande konjunktur är det inget som märks hos Göransson.

– Kanske lite lugnare än de senaste årens hysteriska situation men fortfarande bra efterfrågan.

Ni säger att ni är nöjda med företaget som det ser ut i dag. Så nu är det slut med nya varumärken?

– Det vet man aldrig. Det kanske kommer något nytt inom inte allt för lång framtid.

Entreprenad Live är regionala mässor för entreprenad, mark- och grönytor samt bygg- och anläggningsbranschen

Entreprenad Lives idé är att skapa starka regionala mässor för proffs inom bygg- och anläggningsbranschen med fokus på entreprenad och bestående av utställning, provkörning, seminarier och upplevelser.

Målet med Entreprenad Live är att skapa förutsättningar för bra affärer och nya marknader genom inspirerande möten och relationer. Målet når vi genom starka partnerskap, samverkan med branschen och stor lyhördhet för kundernas behov och önskemål.