Nyheter

Startskott för IKEAs lansering av solceller i Sverige

Idag drar IKEAs försäljning av solceller för hemmet igång på den svenska marknaden. Samtidigt visar färska siffror från Kantar Sifo att över hälften av alla svenska husägare överväger att skaffa solceller. Pris och för låg kunskap om solenergi är det som hittills har hindrat dem.

– Vi har utvärderat över 80 leverantörer av solceller i Sverige och tillsammans med vår utvalda partner SVEA Solar har vi paketerat ett helhetserbjudande som gör det möjligt för fler att tryggt ställa om till en mer hållbar vardag, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Nästan varannan husägare i Sverige tror att solenergi är den förnybara energikälla som vi kommer använda oss mest av i framtiden (48%) och mer än hälften överväger att skaffa solceller på taket (54%). Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo gjord på uppdrag av IKEA och SVEA Solar.

Minskad klimatpåverkan (44%) och lägre driftkostnad (34%) är de främsta anledningarna till varför svenska husägare vill skaffa solceller, medan pris (39%) och bristande kunskap om solenergi (14%) är det som framför allt hindrar dem.

IKEAs solcellserbjudande heter SOLSTRÅLE och är ett komplett, nyckelfärdigt solenergisystem som skräddarsys för varje kund och installeras av SVEA Solar. I paketet ingår support, flertalet garantier och möjlighet till finansiering som förenklar övergången till förnybar energiförbrukning. Till ett pris som konkurrerar med de lägsta på marknaden.

– Solenergi står idag för 0,25 procent av den totala energiproduktionen i Sverige, men vi ser att det finns en potential på närmare 15 procent. Framför allt om man lyssnar till de svenska husägarna, förenklar köpupplevelsen och erbjuder ett tryggt, prisvärt alternativ, säger Björn Lind, styrelseordförande och en av grundarna till SVEA Solar.

I förra veckan meddelade regeringen att man i höständringsbudgeten vill skjuta till ytterligare 500 miljoner kronor i investeringsstöd för solceller under 2019, samt öka investeringsstödet till totalt 835 miljoner under 2020.

– Detta är oerhört positivt och en tydlig signal från politiken om att man vill positionera Sverige som ett föregångsland inom klimatfrågor. För att ytterligare underlätta för våra kunder vill vi att investeringsstödet ersätts med ett Sol-ROT till 2021. Men här och nu är de öronmärkta pengarna ett mycket glädjande besked och en perfekt tajming för våra kunder, säger Jonas Carlehed.

Lanseringen av SOLSTRÅLE sker i två faser med start den 17 september i Skåne, Göteborgsområdet och Stockholm med omnejd. Innan årsskiftet kommer erbjudandet finnas tillgängligt på 95 procent av den svenska solmarknaden. All försäljning sker digitalt via IKEA.se/solstråle.