Nyheter

Fokus på mobilt arbetsliv och nya delar av verksamheten

I veckan som gick presenterade ServiceNow den senaste utgåvan av NOW Platform, som nu rullas ut på bred front till företagets kunder i hela världen.

– Vårt mål är att förändra arbetslivet till det bättre, och mobilen är i centrum för den förändringen, säger Johan Dahlin, Nordenchef på ServiceNow.

ServiceNow genomför stora produktuppdateringar två gånger per år. De nya versionerna är döpta efter olika världsstäder. I vårens utgåva, döpt till Madrid, var huvudfokuset att förse plattformen med en ombyggd och kraftfull mobil version för Power Users. I och med höstens release, döpt till New York, tar man nästa steg i utvecklingen med mobila versioner för alla organisationens anställda. I en undersökning som genomfördes under våren var just skillnaden mellan förväntningar och verklighet kring mobila arbetsverktyg en knäckfråga.

– Vår affärsidé är att göra de digitala verktyg man använder i arbetet lika enkla, intuitiva och smidiga att använda som de man använder på sin fritid. Då är det självklart att mobilen spelar en otroligt viktig roll, dels för den relation vi alla har till den i vardagen, och dels för den frihet den ger anställda att planera och utföra sina arbetsuppgifter.

– Vi vill också att det ska vara enkelt för företag att ge de anställda de verktygen. ServiceNow finns redan hos många företag i någon form och det ska vara lätt och kostnadseffektivt att skala upp lösningen man redan har, för att kunna dra nytta av nya sätt att använda den, säger Johan Dahlin.

Bland de 650 nyheterna finns två applikationer specialbyggda för mobilen, Now Mobile och ServiceNow Onboarding, och nya specialanpassade lösningar för att automatisera processer inom Ekonomi. En annan nyhet är Guided App Creator, ett verktyg som gör det möjligt att bygga kraftfulla applikationer för att automatisera och digitalisera komplexa processer steg för steg, utan att behöva vara programmerare. Bland nyheterna finns också uppgraderingar och integrationer för en mängd befintliga lösningar för exempelvis Operations Management, HR och kundservice.

Bland ServiceNow:s kunder finns nästan 75 procent av bolagen listade på Fortune 500-indexet över de största företagen.

En av de kunderna är PayPal, som använder ServiceNow brett inom verksamheten, med fler än 20 000 anställda världen över. Now Platform blir en central hubb för digitala resurser och självbetjäningsverktyg och fungerar som ett enhetligt lager över alla system och applikationer. Som ett företag med mobila lösningar som huvudfokus ser PayPal fram emot den nya versionen.

– Vårt mål är att ge våra anställda en lika enkel och intuitiv upplevelse som upplevelsen av att betala med PayPal ska vara, säger Dan Toruninan, Vice President of Employee Technology & Experiences and Datacentres på PayPal.