Nyheter

30 år sedan murens fall: Tysklands turism mer än fördubblad

Murens fall i november 1989 och den tyska återföreningen året efter resulterade i den historiskt sett största tillväxtökningen någonsin för tysk incoming.

Kort tid efter återföreningen (den gemensamma statistiken sträcker sig tillbaka till 1993) noterades över 31 miljoner internationella övernattningar i den forna förbundsrepubliken Tyskland och drygt 3,4 miljoner i det forna DDR. Mellan år 1993 och 2018 har antalet internationella övernattningar i hela Tyskland mer än fördubblats, från 34,7 miljoner till 87,7 miljoner. En framgångssaga som ledde till det nionde rekordresultatet i rad år 2018. Incomingturismen i Tyskland sedan återföreningen ökar dessutom kraftigare än det europeiska och globala genomsnittet.

Särskilt märkbara effekter för östtyska delstater
I de östtyska delstaterna (inklusive Berlin) sexdubblades övernattningsvolymen under tidsperioden från 3,4 miljoner till 20,5 miljoner. År 1993 låg de nya delstaternas andel (inkl. Berlin) i tysk incoming på knappt tio procent, och år 2018 på 23 procent. Berlin dominerar incomingturismen i de nya delstaterna med 15,1 miljoner utländska övernattningar.

Stark position i den internationella konkurrensen
Det återförenade Tyskland har en stark position i den internationella konkurrensen bland resedestinationer. Reselandet Tyskland har en enastående image som gynnar efterfrågan: År 2006 – direkt efter fotbollsmästerskapet – placerade sig Tyskland enligt GfK Roper Nation Brands Index, som rankar länders marknadsvärde, för första gången på första plats bland 50 nationer och sedan dess har Tyskland alltid placerat sig bland de 3 främsta. I sin Global Competitiveness Index placerar World Economic Forum Tyskland som näringslivsnation på plats 3 i en global jämförelse mellan 140 stater, ett resultat som även återspeglas i en tredjeplacering i Travel & Tourism Competitiveness Index.

Utbud och efterfrågan på turistprodukter i det återförenade Tyskland formas av de internationella turisternas faktiska resevanor: Tyskland ligger på plats 1 som européernas kulturresmål, plats 1 som global destination för mässor, plats 1 i Europa som konferens- och kongressresmål, plats 1 som stadsresmål bland européer, plats 2 i Europa som destination för internationella lyxresor och plats 1 som resmål bland unga européer (15-24 år).

Med mer än 350 erkända hälsobad och kurorter, 100 semesterrutter, över 130 nationella naturlandskap, 200 000 kilometer vandringsvägar och 70 000 kilometer cykelleder har Tysklands semesterregioner ett synnerligen varierat och stort utbud inom kategorin wellnessturism. Begreppen aktiv semester samt hälso- och medicinturism är andra områden som bidrar till att främja turismen på landsbygden.

Läs mer på: https://www.germany.travel/se/index.html