Nyheter

Riksförbundet M: Prioritera vägarna

Varje år sker många mötesolyckor med dödlig utgång på Sveriges vägar. Det är olyckor som enkelt kan byggas bort. En sådan olycka uppmärksammas i kväll av Uppdrag granskning. Det gäller en tragisk dödsolycka i januari i år då en minibuss frontalkrockade med en tung lastbil på väg 395 i Norrbotten.

Riksförbundet M Sverige har arbetat med trafiksäkerhetsfrågor i snart 100 år. Under alla dessa år är det mycket som har förändrats, men mycket är fortfarande likadant. En av sakerna som inte har förändrats är hur viktigt det är att politiker och beslutsfattare prioriterar vägarnas kvalitet och utformning.

Varje år gör M Sverige en undersökning av landets vägar där våra vägombud mäter och registrerar vägarnas kvalitet. Undersökningen gäller de större vägarna där en hög standard kan, och ska kunna, förväntas. Årets undersökning avslutas nu i slutet av september och resultatet sammanställs i en rapport som skickas till Trafikverket.

– Kvaliteten på våra vägar brister på alldeles för många ställen, i alla delar av landet. Vi påtalar detta år efter år, men ingenting händer. I år har visserligen regeringen i sin budgetproposition föreslagit ett högre anslag till vägunderhåll, men det räcker inte. Mer måste göras nu, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle.

– M Sverige har en rad konkreta förslag för att förbättra trafiksäkerheten. Det första och absolut viktigaste förslaget är att mötesseparera fler vägar eftersom det innebär att risken för dödsolyckor minskas med 80 procent.

Men förutom utbyggnad till säkra 2+1-vägar finns det en mängd åtgärder som Trafikverket bör vidta i samband med planerat underhåll och som kraftigt förbättrar trafiksäkerheten på vägnätet, åtgärder som är relativt billiga men snabbt skulle höja trafiksäkerheten.

  • Identifiera och åtgärda feldoserade och för snäva kurvor

  • Räffla mittlinje och sidolinjer

  • Rensa sidoområden från farliga hinder och föremål

  • Kontrollera och höj farliga räcken

  • Bredda och förstärk vägrenen i kurvor, så att långtradare och bussar inte måste skära genom mötande körfält

  • Åtgärda vägbanans lutning så att vatten alltid rinner av

  • Reparera sättningar och trafikfarliga ojämnheter

  • Sluta laga vägbanor med det trafikfarliga ”lapptäcket”

Dessa åtgärder motverkar riskerna för de vanligaste dödsolyckorna i trafiken och skulle innebära viktiga steg mot Nollvisionens mål.