Nyheter

Tjäna pengar med rätt affärssystem

Vissa företag upplever att affärssystem är jobbiga. De är dyra att köpa, jobbiga att installera och kräver stora insatser för att hållas i gång. Men så behöver det inte vara, enligt en ny rapport från analysföretaget IDC. Man kan till och med tjäna pengar på att använda affärssystem.

I ett white paper från IDC framgår det att kunder till affärssystemsföretaget IFS i genomsnitt tjänar mer än nio miljoner dollar dollar, cirka 88 miljoner kronor, per år på att använda IFS system. Det är liktydigt med en återbetalning på investeringar på 413 procent under en femårsperiod.

Rapporten tar upp affärssystem (ERP, enterprise resource planning), system för att hantera fältservice (FSM, field service management) och system för att hantera inventarier (EAM, enterprise asset management). Rapporten är baserad på kunders utvärderingar av IFS system. Det handlar om företag från hela världen med minst en miljard dollar i omsättning. Företagen finns inom tillverkande industri, teknisk konstruktion, energi, flygteknik, försvarsteknik och tjänstesektorn.

Enligt IDC är det framför allt två faktorer som bidrar till att systemen genererar värde. 47 procent av värdet kommer från effektivisering av verksamheten och 43 procent från ökad försäljning. Resterande tio procent ska bero på ökad produktivitet för användarna. Enligt underökningen ökade användarnas produktivitet i medeltal med 10 procent.

Värt att notera är företagen i studien ökade försäljningen rejält mycket mer än vad siffrorna ovan anger. Men IFS räknar bara på att 15 procent av försäljningsökningarna kan härledas direkt till användning av IFS system.

̶- Undersökningen visar på fördelarna med att använda ERP-system för att av att analysera data. Dessa analyser ger synliggör och förverkligar nya affärsmöjligheter samt ger teamen möjlighet att arbeta mer effektivt, säger Elni Kullmer, Nordenchef på IFS.

Deltagare i undersökning anger vinster som bättre fungerande försäljningsteam, möjligheter att få ut fler offerter, samt att ta fler affärer. Vad gäller deltagarnas kundkontakter noteras bättre omdömen från deras kunder och att man lyckas behålla kunder längre.

När man bryter ner systemens påverkan på produktiviteten inom olika funktioner visar det sig att det finns stora skillnader. Allra mest framträdande är försäljning med en produktivitetsökning på 94 procent. Övriga funktioner återfinns inom ett spann från sju till 24 procent, vad gäller produktivitetsökning.