BMW presenterar nu den tredje generationen BMW X5 M, BMW X5 M Competition, BMW X6 M och BMW X6 M Competition. De högpresterande SAV- och SAC-modellerna kombinerar de klassiska M-generna i form av prestanda och dynamik med exklusiviteten och mångsidigheten kännetecknande BMW X. Modellerna har världspremiär på Los Angeles Auto Show i november och släpps på marknaden i april 2020.
De nya BMW X5 M, BMW X6 M och deras Competition-modeller har givits en signifikant kraftökning genom en 4,4-liters V8-motor med M TwinPower Turbo-teknik som ger upp till 625 hk. En exakt kontrollerad kraftöverföring, ett M-specifikt chassi och M-designfunktioner säkerställer imponerande kraft och extremt kontrollerbar hantering vid de höga dynamiska gränser bilen kan nå. 0 till 100 km/t görs på bara 3,9 sekunder (3,8 sekunder för Competition-modeller) – vilket är upp till 0,4 sekunder snabbare än de utgående modellerna. Dessa prestandakoncept har finjusterats under intensiva tester på bland andra BMW Groups egna testbana i Arjeplog och på Nürburgrings nordslinga.
Höjdpunkter för BMW X5 M, BMW X5 M Competition, BMW X6 M och BMW X6 M Competition:
Maximalt vridmoment på 750 Nm, kylar- och oljetillförselsystemen anpassade för bästa möjliga dynamiska prestanda och ett sport-avgassystem som levererar ett fängslande ljud.
Åttastegad M Steptronic-växellåda med Drivelogic. M xDrive-fyrhjulsdriftssystem som kan ställas i två lägen, 4WD och 4WD Sport. M xDrive samverkar med Active M Differential för att optimera dragkraft och dynamik.
Ökad styvhet i chassi och fjädringsfästena. Modellspecifik chassiteknik med skräddarsydda kinematiska och elastokinematiska egenskaper.
M-specifik adaptiv fjädring med elektroniskt styrda stötdämpare, aktiva krängningshämmare, M Servotronic-styrning och DSC (Dynamic Stability Control) inklusive M Dynamic-läge. 21-tumshjul på framaxeln och 22-tumshjul sitter som standard på Comptetition-modellerna och finns som tillval för BMW X5 M och BMW X6 M.
BMW M-bromsar med enastående bromskraft. Integrerat bromssystem möjliggör individuell konfiguration av pedalkänslan under bromsning.
Stora luftintag, M-gälar på sidopanelerna framtill, takspoiler, aerodynamikpaket med diffusorelement. Unika designelement hos Competition-modellerna. BMW Individual exteriörfärg för första gången tillgänglig för BMW X-modeller.
Höjd sätesposition som ger majestätisk M-känsla. Generös känsla av utrymme, M-specifik cockpitdesign. BMW Head-Up Display med M-specifik information som standard. Likaså M multifunktionssäten och BMW Individual Merino-läderklädsel som standard. Exklusiv läderklädsel för Competition-modellerna.
Knappar för direkt åtkomst till inställningarna för motor, spjäll, styrning, M xDrive och bromssystem. Två individuellt sammansatta helhetsinställningar kan väljas med M-knapparna på ratten.
M-läge som gör det möjligt att justera förarassistansssystemet, instrumentklusterdisplayen och att individuellt konfigurera sin Head-Up Display-information. Möjlighet att välja mellan Road- och Sport-läge, samt Track-läge i Competition-modellerna.
Specifikationer:
BMW X5 M
Effekt: 600 hk
Acceleration: 0–100 km/t på 3,9 sekunder
Kombinerad bränsleförbrukning*: 13,0 – 12,8 l/100 km
Kombinerat CO2-utsläpp*: 296-291 g/km.
Rekommenderat cirkapris inklusive moms: 1 245 000 kr
BMW X5 M Competition
Effekt: 625 hk
Acceleration: 0–100 km/t på 3,8 sekunder
Kombinerad bränsleförbrukning*: 13,0 – 12,8 l/100 km
Kombinerat CO2-utsläpp*: 296-291 g/km.
Rekommenderat cirkapris inklusive moms: 1 389 000 kr
BMW X6 M
Effekt: 600 hk
Acceleration: 0–100 km/t på 3,9 sekunder
Kombinerad bränsleförbrukning*: 12,7 – 12,5 l/100 km
Kombinerat CO2-utsläpp*: 289-284 g/km.
Rekommenderat cirkapris inklusive moms: 1 277 000 kr
BMW X6 M Competition
Effekt: 625 hk
Acceleration: 0–100 km/t på 3,8 sekunder
Kombinerad bränsleförbrukning*: 12,7 – 12,5 l/100 km
Kombinerat CO2-utsläpp*: 289-284 g/km.
Rekommenderat cirkapris inklusive moms: 1.421 000 kr
Alla siffror är preliminära. Nivåerna för bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och elförbrukning som uppgetts har uppmätts under standardiserade testcykler i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) 715/2007 i den senaste tillgängliga versionen vid tidpunkten för godkännande. Siffrorna hänvisar till ett fordon med grundinställningar i Tyskland och räckvidden som uppgetts tar i beaktning valbar utrustning och olika hjul- och däckstorlek som finns tillgänglig för vald modell och som kan variera beroende på konfiguration.
Siffrorna är redan baserade på testcykeln enligt det nya WLTP-reglementet och är omvandlade till siffror motsvarande NEDC, för att möjliggöra jämförelse mellan olika fordon. Vid fordonsskatter eller andra avgifter baserade på CO2-utsläpp kan CO2-värdena skilja sig från siffrorna angivna här.
Bild: BMW