Nyheter

Infrastrukturens viktiga framtidsfrågor – lösningarna presenterades på Elmia

Samverkan över gränserna. Det var i fokus när transport- och infrastrukturbranschen samlades på Elmia i Jönköping. Ett nytt forum och två mässor skapade en unik helhetsupplevelse.

– Mitt bestående intryck av evenemanget är att samverkan över gränserna verkligen behövs, säger Magnus Ringqvist, projektledare på Elmia.

Hur ser egentligen framtidens transporter och infrastruktur ut?

Och kan Sverige, med hjälp av sina nordiska grannar, hitta en gemensam lösning på ett unikt samarbete som både gagnar ländernas transportsektor och som är fördelaktig för vår miljö?

Frågorna var tydliga och många under de tre mässdagarna.

– Branschen har flera tydliga utmaningar och möjligheter. Som en röd tråd genom de tre dagarna gick viktiga och strategiska framtidsfrågor: ett gränslöst Norden, forskning och innovationer samt kompetensförsörjning, säger Magnus Ringqvist.

– När vi tittar på hur vi ska lösa allt det här, så är svaret att vi gör det tillsammans i branschen. Det är ingen enskild aktör som klarar av de här utmaningarna – alla måste hjälpa till.

Under tre dagar blev Elmias mässhallar och konferenssalar Nordens viktigaste mötesplats för transport- och och infrastrukturbranschen. En knutpunkt för utställare, konsulter, tillverkare och tjänsteföretag. Men också för forskning, samarbete över gränserna och innovationer.

För första gången arrangerades Elmias nya forum för framtidens infrastruktur och transporter – Elmia Nordic Future Transport Summit – parallellt med Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Transport Infrastructure. Här låg fokus på strategiskt viktiga framtidsfrågor med högaktuella teman på agendan.

Framför allt diskuterades och debatterades ett utökat samarbete mellan de nordiska länderna när det handlar om ökad smidighet att ta sig land- eller sjövägen med exempelvis gods.

– Våra statschefer har kommit överens om att Norden ska vara världens mest integrerade region år 2030. Då finns det en hel del kvar att göra, sa bland annat stortingsledamot Stein Erik Lauvås, Nordiska Rådets utskott för tillväxt och utveckling i Norden.

På det nybildade dotterbolaget till Nordic Re-Finance, Railrent Nordic, var de nöjda med de tre dagarna på Elmia.

– Det är en klockren och viktig mässa för branschen. För oss betyder det också väldigt mycket att vi kunde få stå utanför entrén med vår nya Twoway Multi. Det var oerhört värdefullt.
Mikael Zagerholm, vd Railrent Nordic

Siemens Mobility är en trogen utställare på Elmia Nordic Rail.

– Det är helt rätt plats för oss eftersom vi når ut till och träffar rätt företag och personer inom vårt område. Vi erbjuder en bred portfölj av transportmedel och med tanke på att det finns flera olika interaktioner på mässan, både mellan länder och företag, är detta helt rätt marknad för oss.
Anne Kipp, Nordic Head of Communications, Siemens Mobility

Bombardier ser Elmia Nordic Rail som en självklarhet. Företaget fanns även på plats under den mycket välbesökta och uppskattade Career forum på mässans sista dag.

– Det är en mässa där Bombardier måste vara med på. Framför allt handlar det om alla kontakter, att mötas och diskutera vad som sker i en innovativ bransch. Det händer saker konstant i järnvägsbranschen och det här forumet innebär att vi får ta del i vad både våra konkurrenter och partners gör. Samtidigt får vi visa våra innovativa idéer och all utveckling.
Kajsa Forsgren, Communication Specialist, Bombardier

På Industrikomponenter AB/Inkom har man märkt av en tydlig ökning på antal besök i montern och årets mässa är de riktigt nöjda med.

– Jag är verkligen glatt överraskad av mässan. Vi har flera nyheter som vi tror på och ville visa upp. På Elmia Nordic Rail ges möjligheten att träffa rätt personer. Järnvägsbranschen handlar om projekt, inte så många orderblock, så mässan är ett ypperligt tillfälle att visa upp vårt sortiment och samtidigt träffa både befintliga och nya kunder.
Anders Blomqvist, Industrikomponenter AB/Inkom

S:t Eriks monter hade en stril ström av besökare som ville lära känna företaget och ta del av de projekt som det arbetas med.

– Elmia Nordic Rail är en extremt fördelaktig mässa. Här träffar vi inte bara kunder som handlar med oss, utan även beställarna, alltså kundernas kunder. Dessutom har vi möjligheten att träffa Trafikverket och konsulter. Mässan är som en godisfabrik för oss, samtidigt som den är ett oerhört viktigt forum att synas på.
Fredrik Adielson, Business development manager, S:t Eriks

Trots att Dachsers huvudinriktning är lastbilar, tvekar företaget inte på att synas även på en mässa som är mer nischad åt järnvägshållet.

– Vi är ju mest nischade åt export och import där lastbils- och styckegods är huvuddelen, men vi resonerar att man inte finns om man inte syns. Detta är andra året som vi är med och det har skapat nyfikenhet om oss plus att vi har hittat en hel del kontakter. Vi är mer än nöjda.
Stefan Palmgren, Sales executive, Dachser Sweden AB

Transportstyrelsen fick prata om både bilar och tåg i sin monter, men ser också mässan som en viktig mötesplats för den samlade transportvärlden.

– Vi har haft en hel del besökare som vill veta mer om regler och regelverk, även när det handlar om bilar. Det här är en riktigt bra mötesplats för oss som vi uppskattar att vara med på. Här träffar vi dem som vi jobbar med och mot. Järnvägsmässigt har det handlat om tekniska frågor, men även mycket om Det fjärde regelverket som EU har tagit fram.
Hans Cassepierre, Transportstyrelsen, Väg och järnväg

Elmia Nordic Rail, Elmia Nordic Transport Infrastructure och Elmia Nordic Future Transport Summit arrangeras nästa gång 5–7 oktober 2021.

Fakta från Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Transport Infrastructure:

Antal utställare: 260
Antal besökare: 3 533
Antal dagsbesök: 4 283

Bild: Elmia