Nyheter

Körsimulator ska utbilda lokförare i nya signalsystemet ERTMS

När ERTMS (European Rail Traffic Management System) rullas ut finns ett praktiskt problem. Banorna som utrustas räcker inte till för att landets alla lokförare ska kunna övningsköra på dem. Ett forskningsprojekt ska därför ta fram en helt ny körsimulator.

Trafikverket har beviljat forskningsanslag till forskningsprojektet ”Testplattform med simulatorer för effektiv och trafiksäker driftsättning av ERTMS”. Projektet kommer att ledas av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), och ska resultera i den nya ERTMS-körsimulatorn.

– Både vi inom ERTMS-programmet och tågoperatörerna ser det här som ett välkommet stöd i processen med att förbereda järnvägsbranschen på att ta emot ERTMS leveranser. Vi har ett gediget program för att säkerställa att lokförarna och fjärrtågklarerarna som är närmast inblandade i den dagliga tågföringen har tillräcklig kunskap och kompetens för att arbeta i det nya systemet, och simulatorn är en viktig pusselbit, säger Helena Tilander, utbildningsansvarig på ERTMS-programmet.

Projektet avser att klargöra hur utvecklingen av en digital testbana i simulatormiljö kan bemöta såväl trafikledningens som lokförarnas utmaning vid driftsättningar av ERTMS. Studien avser att förbättra kunskapen om nyttan med simulatorbaserad utbildning för förare och trafikledning.

De frågor som projektet avser besvara är:

  • Vilken teknisk såväl som pedagogisk utveckling i tågsimulatormiljö krävs för att skapa förutsättningar för en effektiv och trafiksäker implementering av kommande driftsättningar av ERTMS för den operativa driften?
  • Hur kan utbildning hjälpa järnvägens operativa drift att nå förståelse för motparten vid förändrad interaktion?

VTI är forskningsutförare och arbetet sker på uppdrag av och i samverkan med Trafikverket. Projektet beräknas starta i oktober 2019 och avslutas i slutet av 2021. Flera tågbolag medverkar också via referensgrupper och i samband med studier i projektet.

Bild: Michael Gaida