Nyheter

Svårare att välja rätt vinterdäck

I det nya numret av tidningen Motor testar M Sverige vinterdäck. Resultatet är blandat, och på grund av en lagändring blir det svårare än tidigare att lita på att ett däck är säkert.

Motor har testat 16 däck, både dubbdäck och friktionsdäck. Däckens egenskaper testas både på is och snö, samt på våt asfalt. Ett däck är sällan bäst på allt, därför behöver många göra en egen avvägning.

– Det är jätteviktigt att ta del av oberoende vinterdäckstester, eftersom EU:s däckdekal inte tar hänsyn till våra nordiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Continental Contiviking-Contact 7 är ett bra däck på is och snö, men är sämre vid inbromsning på våt asfalt. Goodyear Ultragrip 9 fungerar tvärt om. Utmärkt på våt och torr asfalt men sämre på frusna vintervägar. Allra bäst på snö och is är det dubbade däcket Michelin X-Ice North 4.

En lagändring ställer högre krav på den som ska köpa nya vinterdäck. Tidigare gällde att ett vinterdäck var ett däck som särskilt framtagits för vinterkörning.

I praktiken innebar formuleringen att däcktillverkarna var tvungna att anmäla de vinterdäck man avsåg sälja till en lista som administrerades av The Scandinavian Tire & Rim Organization, STRO. Var däcket inte med på listan kunde det inte säljas eller användas som vinterdäck i Sverige.

Nu gäller nya regler, samtidigt som STRO har slutat ge ut listan på godkända däck. Ett vinterdäck behöver numera enbart uppfylla krav om vissa märkningar, som M+S och alptopp/snöflinge-symbolen, kallad 3PMSF. Det gör också att det är fritt fram på marknaden för en del däck som däcktillverkaren inte har anpassat för våra vintervägar. Tvärt emot den utveckling som Transportstyrelsen har tänkt sig eftersom syftet med lagändringen var att förenkla marknaden.

– Det blir svårt för konsumenten att veta om ett däck verkligen är säkert och anpassat för våra nordiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall.

M Sveriges tips om vinterdäck

Ta själv reda på om vinterdäcket är avsett för nordiska förhållanden. Avstå från köp om informationen inte finns tillgänglig och du dessutom inte hittar några testresultat.
Läs om hur däcken presterar i oberoende tester. Välj dubbade eller dubbfria däck baserat på väglaget där du oftast kör. Sverige är avlångt och i norr har de flesta dubbade däck, även om det kan finnas en del lokala variationer.

Spara pengar på en mindre hjuldimension. Om det är möjligt att välja exempelvis ett 16-tumshjul kan kostnaden för vinterhjul och framför allt däck bli väsentligt lägre än för ett motsvarande 17-tumsdäck. Information om vilka hjul som biltillverkaren rekommenderar brukar finnas i bilens instruktionsbok.

Håll koll på däckens skick och mönsterdjup, minst 3 mm, särskilt om du har lämnat dem till ett däckhotell.

Däckverkstäderna vill ofta byta ut däck som börjar bli slitna ”när du ändå är där”, trots att det kan vara möjligt att köra flera hundra mil till utan att säkerheten eller greppet försämras.

Bild: Assy