Nyheter

Företagen som vill tillverka biobränsle för flyget kritiska mot regeringens utredare

– Förslaget i sig leder visserligen till ökad produktion av biobränsle men inte just i Sverige, säger Gustav Melin, vd på Svenska bioenergiföreningen till Sveriges Radio Ekot.

Bara 0,1 procent av allt tankat jetbränsle är biobränsle idag, enligt internationella energiorganet IEA.  Men i Sverige pågår idag försök att tillverka bioflygbränsle av svenska råvaror. Främst av skogsrester, såsom kvistar och sågspån.

Regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslog i våras att en så kallad reduktionsplikt ska införas för flyget.

Reduktionsplikt innebär att de som säljer drivmedel får krav på sig att minska utsläppen med en viss andel, genom att blanda i biobränsle. Så hoppas man också att den svenska produktionen av så kallat biojetbränsle ska komma igång.

Flera företag, organisationer och kommuner är negativa och menar att den svenska produktionen av biojetbränsle kommer bli begränsad. Det ställs nämligen inga krav på vilken sorts biobränsle som ska användas. Det betyder att  flygbolagen förmodligen välja importerat biodrivmedel tillverkat av exempelvis palmolja.