Nyheter

Söderströmsbron rustades på en av de hetaste byggplatserna i landet just nu

Upprustningen av Söderströmsbron i Stockholm har skett på en av de kanske hetaste byggplatserna i landet just nu. Ett stenkast öster om bron pågår ombyggnaden av Slussen och ett stenkast åt andra hållet håller Trafikverket på att rusta upp järnvägen mellan Stockholms Central och Södra Station, den så kallade Getingmidjan.

– Vi har haft ett väldigt nära samarbete. Med tre så stora projekt på en liten yta har det krävts en ständig dialog. I somras skulle vi byta två broar nästan samtidigt som Getingmidjans nya bro skulle lyftas på plats. Då fick pråmarna med våra brodelar vänta till de var klara med sitt lyft. Då kunde vi köra in våra delar. Det hade inte fungerat utan en tät dialog och noggrann planering, konstaterar Simon Dorfman som är biträdande projektledare på trafikförvaltningen.

På Söderströmsbron mellan Gamla Stan och Slussen i Stockholm går tunnelbanetåg på den röda och gröna linjen i båda riktningar. Bron byggdes för 60 år sedan och var i stort behov av upprustning. För att öka brons livslängd och minska behovet av framtida underhåll pågår ett projekt där fyra av de gamla broarna på Söderströmsbron byts ut och ersätts med nya broar av rostfritt stål.

Även spår med tillhörande utrustning som ligger på broarna byts ut och ersätts med en ny spåranläggning. När upprustningen är klar får broarna en ny beräknad livslängd på 120 år.

Tre intensiva somrar

Arbetet med att byta ut de gamla brobalkarna mot nya har gjorts under de tre senaste somrarna. Detta eftersom delar av bron måste stängas av under arbetet, och sommaren är den tid som stör trafiken på tunnelbanan minst.

– Under hela projektet har det varit viktigt att inte störa resenärerna på tunnelbanan. En normal vinterdag passerar det mellan 370 000 och 400 000 resenärer över Söderströmsbron. Därför har vi lagt bytet av broarna mitt i sommaren då många är bortresta, säger Simon Dorfman.

Söderströmsbron har fyra spår för den röda och gröna linjens norrgående och södergående trafik. Varje spår har en egen brobalk. Sedan finns det ett mittspår som normalt är ett uppställningsspår för bland annat arbetsfordon.

– Det första vi gjorde var att förstärka mittspåret så att det klarade trafikdrift. Sedan flyttade vi trafiken från ett av de andra spåren dit medan vi tog bort den gamla brobalken och ersatte den med en ny rostfri balk. Sedan flyttades trafiken från ett annat spår till det nyrenoverade och så byttes nästa brobalk.

Byte av brobalkarna

Den gamla brons balkar var i målat kolstål medan de nya balkarna är i rostfritt Duplexstål från Outokumpu. Duplexstålet har högre hållfasthet än vanligt traditionellt rostfritt stål, vilket behövs eftersom den nya bron ska tåla utökad trafik och tyngre tåg. Det rostfria stålet minskar även underhållsbehovet, eftersom balkarna inte behöver blästras eller målas om.

Arbetet med Söderströmsbron har skett på och under bron samt från vattnet samtidigt. Under somrarna har arbetet skett i två skift. Som mest har det varit 70 personer i arbete samtidigt.

Även om själva bytet av brobalkarna har skett koncentrerat under tre somrar har arbetet noga planerats in i minsta detalj under nio månader innan varje sommaravstängning. Och det har varit mycket som måste stämma i denna intrikata operation.

Två minuter för ett lyft

Först har de gamla broarna skurits ner och forslats bort på skrotpråmar. De nya brobalkarna har anlänt med lastbil till frihamnen i Stockholm. Där har de lastats om till pråmar som via Hammarbykanalen och Riddarfjärden nått fram till arbetsplatsen. Pråmarna har kört in under Getingmidjans bro och fram till Söderströmsbron. Där har två 220-tons mobilkranar på pråmar använts för att lyfta de nya brobalkarna på plats.

Som om inte detta var svårt nog har vissa av lyften skett med pågående trafik på bron. Vid lyft på natten har det funnits ett fönster på cirka fyra timmar utan trafik på broarna som då varit strömlösa.

Vid daglyft har det varit betydligt snålare tilltaget. Arbetslaget då haft två minuter på sig mellan tunnelbanetågen för att göra ett lyft.

– En person står i kontakt med trafikledningscentralen på Gullmarsplan och när denne får klartecken gäller det att vara redo. Vi kör in kranarna, kopplar och väntar på att ett tåg ska passera. Då lyfter vi. Trafikledningen kollar hela tiden hur långt vi kommit. Är det för kort tid kvar avbryter vi och släpper förbi nästa tåg innan vi lyfter, förklarar Tomas Anderberg som är projektledare på Stål & Rörmontage AB som varit entreprenör för bytet av stålbroarna.

Problem löstes innan de uppstod

Han tycker att det har varit ett väldigt utmanande projekt med den minutiösa planeringen och de korta tiderna för lyften, men det har även gjort jobbet roligt.

– Eftersom vi hela tiden jobbat förebyggande med noggrann planering så har vi inte stött på några riktiga problem. Under den nio månader långa planeringstiden före varje sommaravstängning har vi spelat upp olika scenarier av allt som skulle kunna gå fel. Därmed har vi löst alla eventuella bekymmer redan innan vi satt igång att jobba, berättar Tomas Anderberg.

Den första brobalken byttes sommaren 2017 och den andra sommaren 2018. Inför arbetet i somras beslöts att båda de kvarvarande spårens balkar skulle bytas.

– Att vi lyckades få tillstånd att byta två broar sommaren 2019 gjorde att projektets längd minskades med ett år. Det gjorde att vi sparade kostnader men framför allt att vi inte behöver störa tunnelbanetrafiken ytterligare en sommar, konstaterar Tomas Anderberg.

FAKTA I KORTHET:
Upprustning av Söderströmsbron, Stockholm
Byggtid: 2017-2020
Byggherre: Region Stockholm
Broentreprenör: Stål & Rörmontage i Sölvesborg AB
Entreprenör spåranläggning: Strukton Rail AB
Kostnad: 362 Mkr

Av Lars-Olof Tandberg

Bilden:
Stål & Rörmontage AB har varit entreprenör för bytet av stålbroarna.
Foto: Gustav Kaiser, Region Stockholm