Sjötransport av bergmassor från Blasieholmen i samband med tunnelbaneutbyggnad är mål och önskvärt alternativ till lastbil.
Det ansåg trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vid ett protestmöte på Nybroplan i Stockholms city på torsdagen mot tunga lastbilstransporter på Blasieholmen.
– Frågan är bara om man klarar bullervärden och andra miljöaspekter som måste bedömas. Det ingår i ett miljötillstånd. Staden har inte full rådighet över det här. Andra instanser är inblandade. Förhoppningen är att det kommer att funka!
Det sade Daniel Helldén till Stordåhd Kommunikation efter sitt korta tal på protestmötets tillfälliga scen på Nybroplan helt nära Blasieholmen.
Mötet med inbjudna politiker, tjänstemän och experter hölls på initiativ Stadsmiljöföreningen Blasieholmens Vänner.
Blasieholmens kulturskyddade miljö är fel plats att ta upp hundratusentals ton schaktmassa på. Rader av tunga lastbilstransporter kommer förstöra Blasieholmens kajer och korka igen city, anser Blasieholmens Vänner.
Föreningen är också orolig för att sprängningsarbeten och tunga transporter skadar nyrenoverade riksintresset Nationalmuseum.
Bygget av tunnelbanans förlängda Blå linje till Nacka är redan igång.
Hösten 2019 pågår inledande arbeten med rörinstallationer för grundvatten och etablering av arbetsvägar.
Projektet har tidigare beräknats vara hamn år 2026/27.
En överklagan från en privat fastighetsägare kan nu emellertid leda till fördröjning på över ett år. Åtminstone när det gäller den del som rör Blasieholmen.
Tid för alternativ
Daniel Helldén, liksom andra närvarande politiker, beklagade den väntade fördröjningen av projektet och underströk att tunnelbaneutbyggnaden är ett prioriterat projekt för Stockholms stad och regionen.
Björn Tarras-Wahlberg, ordförande för mötesarrangören Blasieholmens Vänner, såg dock lite annorlunda på saken.
– Nu får vi en fördröjning på kanske ett eller ett och ett halvt år, på grund av överklagandet. Skulle man inte då ta chansen och försöka utröna vad det finns för alternativ?
Det sade mötesledaren Björn Tarras-Wahlberg på torsdagens möte och syftade på vattenvägen och Nybroviken han hade i synfältet. Som transportalternativ för framtida bergmassa istället för den omgivande brusande vägtrafiken vid lunchtid på Nybroplan och Strandvägen mitt i Stockholm.
Bilden:
Trafikborgarrådet Daniel Helldén var inbjuden till torsdagens lunchmöte på Nybroplan om framtida transporter av bergmassa på Blasieholmen.