Nyheter

Ny rapport från Svea visar: B2B-företag på efterkälken inom e-handel

Förväntningarna på e-handeln är fortsatt starka och de flesta kunder förväntar sig idag att kunna handla online. Och majoriteten av B2B-företagen tror att försäljning i digitala kanaler fortsättningsvis kommer öka.

Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya rapport om B2B-bolag och e-handel. Trots den väntade ökningen väljer vartannat företag bort digital försäljning.

I rapporten Digital försäljning till företag, där fler än 500 företag deltagit, har Svea för andra året i rad undersökt de svenska B2B-företagens försäljning online. Hela 59 procent av företagen i undersökningen upplever att företagskunder idag, jämfört med för tre år sedan, i högre utsträckning förväntar sig digital försäljning. Trots det är försäljning online inte ett alternativ för många.

Nästan sju av tio uppger nämligen att de saknar e-handel och hälften menar dessutom att det inte är aktuellt att starta upp. I förra årets rapport uppgav 21 procent att de planerade för satsningar på digital försäljning, i år har motsvarande siffra sjunkit till 13 procent.

– När vi nu för andra året i rad undersökt svenska B2B-företag och e-handel inser vi att inte mycket skett sedan föregående år. Vilket är iögonfallande. Många uppger att företagskunder i högre grad förväntar sig digital försäljning, men trots det så har B2B-bolagen mer eller mindre stått stilla. Som företagare bör man göra sig medveten om vilka möjligheter digital handel innebär annars riskerar man att bli omsprungen av konkurrenter och inte hinna ikapp, säger Thomas Svensson, Partner manager och e-handelsexpert, Svea.

Därför ratas digital försäljning

Den främsta orsaken till att digital försäljning förkastas är föreställningen om att det inte passar kunderna. Det svarar nästan hälften av B2B-företagen som inte har någon försäljning online. Och var tionde uppger att de inte ser något värde i digital försäljning.

– Bara för att företaget saknar digital försäljning i dagsläget och att allt rullar på, betyder inte det att man inte skulle behöva anpassa sig efter digitaliseringen. Fundera på om det finns något i ditt erbjudande
som kan flyttas online. Oftast
finns det något. I sådana fall
är det ett bra sätt att börja med e-handel, avslutar Thomas Svensson.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 23 maj till 11 juni 2019. Totalt har 501 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.

Bild: Pixabay