Nyheter

Världspremiär för helt nya Volkswagen Golf – den åttonde generationen

En helt ny Golf gör entré. Nya bränslesnåla motorer, debut för 48-voltsteknik, två laddhybridversioner, nya banbrytande innovationer och en helt ny digital förarmiljö är höjdpunkterna för den åttonde generationen av denna storsäljare.

Om det finns en bil man kan kalla en storsäljare i årtionden är det Golf. Den har utvecklats kontinuerligt från en generation till nästa och har etablerats över hela världen. I mer än 45 år har Golf gjort de tekniska framstegen i bilbranschen tillgängliga för många människor. Att modellen sålts i 35 miljoner exemplar är ett kvitto på detta. I Sverige har Golf genom åren varit en av de allra mest sålda bilmodellerna, med cirka 560 000 registrerade exemplar inom Golf-familjen.

Alla de tidigare sju generationerna har både varit trendsättare och en avspegling av sin tid. Men den här gången är det tekniska klivet särskilt stort: den åttonde generationen är den säkraste, hållbaraste, kommunikativa, bekväma och intelligenta versionen av Golf någonsin.

Samtidigt har bilens design fått en ännu uttrycksfullare karisma där form och funktion går hand i hand.

– Nya Golf är en riktigt sportig bil som klarar vardagens utmaningar med en klackspark. Denna kaxiga attityd avspeglar sig i det rena, tydliga formspråk som präglat alla de åtta generationerna, säger Klaus Bischoff, designchef på Volkswagen.

Flera nya motoralternativ

Motorpaletten för nya Golf innehåller såväl bensin-, diesel-, fordonsgas-, mildhybrid- och laddhybriddrivna versioner. Effektspannet för de motorer som ska lanseras på den svenska marknaden sträcker sig från 110 hk till mer än 300 hk.

Hybridutbudet utökas från ett till fem motoralternativ: här gör tre mildhybrider (eTSI) med 48-voltsteknik och en effekt på 110 hk, 130 hk respektive 150 hk nu sin debut.

Golf kommer också att erbjudas som laddhybrid i två effektversioner: en ny bränslesnål version på 204 hk (eHybrid), och en mycket sportig och ännu mer finslipad GTE-version på 245 hk. Båda dessa versioner är utrustade med ett 13 kWh-batteri som gör det möjligt att köra långt på el för att på så sätt göra Golf temporärt utsläppsfri.

Ett nytt inslag i motorutbudet är en bensinmotor (TSI) på 110 hk som uppvisar speciellt låga förbruknings- och utsläppsvärden, bland annat tack vare den innovativa TSI Miller-förbränningsprocessen.

Två nya dieselmotorer (TDI) på 115 respektive 150 hk visar å sin sida upp betydligt lägre utsläpp av kväveoxider (NOx). Detta har åstadkommits med så kallad Twin Dosing, som är en ny typ av AdBlue-insprutning.

Jämfört med föregångaren har förbrukningen sänkts med upp till 17 % för dieselmotorerna och med upp till 10 % för TSI-motorerna tack vare mildhybridstekniken.

Senare följer även Golf GTI, Golf GTD och Golf R samt R-Line-versioner vid olika tillfällen. Under år 2020 gör dessutom en hållbar och kostnadseffektiv Golf TGI med gasdrift (130 hk) debut. Mer information om de olika versionerna inom Golf-familjen kommer senare.

Digital förarmiljö som standard

Interiören i nya Golf har genomgått en revolutionerande omvandling, inte bara rent visuellt utan också tekniskt och för känselsinnet. Alla displayer på förarplats är som standard digitala, och nästan alla knappar och andra reglage av konventionell typ har ersatts av beröringskänsliga ytor.

Varenda detalj har studerats på nytt, designats om och kopplats upp. Skärmar och virtuella knappar smälter samman och skapar en ny snygg displaymiljö. Grunden till detta är Digital Cockpit med en 10,25-tum skärm, infotainmentsystemet (8,25-tum pekskärm med onlineanslutning) och multifunktionsratten. Förarens digitala arbetsplats kan förbättras ytterligare genom tillvalet av ett 10-tum Infotainmentsystem. Tillsammans med det stora navigationssystemet, Discover Pro (tillval) skapas ”Innovision Cockpit”.

Systemen har inte bara kopplats samman med varandra – tack vare en speciell uppkopplingsenhet, OCU (Online Connectivity Unit), är de också anslutna till världen utanför. Med sitt eSIM-kort är den standardmonterade OCU-enheten en förbindelselänk till de uppkopplade tjänster och funktioner som ingår i ”ekosystemet” Volkswagen We. Dessutom kan mycket i den digitala displaymiljön anpassas individuellt efter förarens egna önskemål.

Nya assistanssystem för extra säkerhet och körkomfort

Aldrig tidigare har Golf erbjudit så många assistanssystem som nu. Ta till exempel Travel Assist: I nya Golf kan man köra i assisterat läge i hastigheter upp till 210 km/h utan att aktivt behöva styra, accelerera eller bromsa själv. En annan nyhet är närområdesövervakningen Front Assist som nu innehåller en funktion som bromsar ner bilen om man är på väg att svänga in på en annan väg samtidigt som man får möte.

Den nya funktionen Car2X (standard) fungerar som en trafikvarningsassistent och använder för första gången information från trafikinfrastrukturen och från andra bilar i närheten för att göra resan ännu säkrare.

Den nya, mest avancerade versionen av den adaptiva farthållaren ACC kommer att vara försedd med en förutseende hastighetsdetektering (tillval) och ett assistanssystem för att upptäcka att en kö man kommer ikapp är stillastående. Detta assistanssystem kan i förväg reagera på hastighetsbegränsningar liksom på korsningar, rondeller och kurvor.

För att kunna registrera köer där trafiken står still använder sig systemet av Car2X-funktionen: Så snart Golf börjar ta emot ett ökat antal meddelanden som visar att fordon längre fram minskar sin hastighet kraftigt, sänker ACC hastigheten för att minska riskerna.

De nya IQ.LIGHT LED matrix-strålkastarna, med sina delvis interaktiva belysningsfunktioner, bidrar också de till att höja säkerheten.

Redan grundversionen av nya Golf bjuder som standard på de senaste versionerna av filhållningsassistenten Lane Assist och närområdesövervakningen Front Assist, LED-strålkastare, LED-baklyktor, automatiskt klimatsystem, ett infotainmentsystem med 8,25″-pekskärm, We Connect (för mobila uppkopplade tjänster och funktioner), multifunktionsratt, Keyless Start (bekväm startfunktion utan nyckel) och Car2X.

On demand-funktioner

En ny funktion gör att teknik ombord i nya Golf nu för första gången inte bara kan uppdateras utan i många fall också uppgraderas, det vill säga aktiveras i efterhand. När det gäller assistanssystemen omfattar detta den avancerade helljusassistenten Dynamic Light Assist och vägmärkesavläsningen Sign Assist.

Lanseras i Sverige under första kvartalet 2020

Den digitala förarmiljön, online-gränssnitten, de uppkopplade assistanssystemen och de nya motoralternativen, mer elektrifierade än någonsin, gör att nya Golf sätter en ny standard i kompaktsegmentet, den så kallade Golfklassen.

Den nya generationen av Golf gör entré på de första marknaderna i december. Den svenska lanseringen sker preliminärt under första kvartalet 2020. Fullständigt motorprogram, utrustningsnivåer och priser för den svenska marknaden kommuniceras i samband med säljstarten som planeras till slutet av detta år.

Bilden:
Med sin nya teknik och uppdaterade design kommer nya Golf att fortsätta vara en måttstock för kompaktsegmentet.
Bild: Volkswagen