Nyheter

”Yes” för Jess Schakt AB om Komatsulastaren

När Jess Schakt AB i Bålsta investerade i ny hjullastare förra året, så valde de en Komatsu WA380-8 på strax under 20 ton. Efter ett drygt år, i 5-skiftsdrift, på gipsfabriken i Bålsta, är ägarna och förarna jättenöjda.

– Den här maskinen har gått klanderfritt i kontinuerlig drift, dygnet runt, alla veckans dagar. Vi är nöjda med driftsäkerheten, ekonomin och hur bra den tål de besvärliga förhållandena under arbetet vid fabriken, säger Ulrika Jatala, personalansvarig på Jess Schakt.

Komatsun används för invägning och blandning av råmaterial för tillverkning av gipsskivor. Maskinförarna följer ett recept och blandar material som sedan förs in till tillverkningen.

Blandningen består av återvunnen gips och krossad naturlig gipssten. Vid inlastningen tar maskinen skopor med material, väger dem med skopvågen, blandar och lastar sedan i inlastningsfickan. Arbetet innebär mycket damm, vilket maskinen klarar bra.

Arbetsvolymen varierar, men i genomsnitt hanterar maskinen ungefär 1 500 ton material varje dygn.

– Vi tar ungefär sex ton per skopa. Efter ett tag får man bra ögonmått och kan komma ganska exakt vid varje skoptag. Det dammar rejält, men hytten är så bra för den släpper inte in något damm, säger maskinföraren Fredrik Sonfors.

Han berömmer också maskinens stabilitet. Sex ton i skopan och kontinuerlig masshantering med lyft, vägning, transport och blandning sker med minimalt gung och trygg körning.

Ulrika Jatala påpekar att filter, slangar och kaross klarar den basiska miljön bra. Efter drygt ett år och snart 7000 drifttimmar har det varit betydligt mindre problem, än vad tidigare lastare av andra fabrikat har inneburit.

– Det är en riktig arbetsmaskin, säger båda två.

Andra fördelar med Komatsu WA380-8 är att dess bryt-, driv- och lyftkraft samt lyfthöjd, hör till de bästa i klassen. Ändå håller sig maskinvikten under 20 ton och den klarar samma arbete som flera ton tyngre lastare av andra märken. Viktfördelen sparar bränsle och betyder också att den kan köras på väg utan att överskrida trafikreglerna.

Bild: Mats Thorner