Nyheter

Arriva förhandlar om lokal anpassning av branschavtalet för Pågatågen

I samband med att Arriva Sverige AB startade det nya Pågatågskontraktet i december 2018, blev det nödvändigt att lokalt anpassa branschavtalet. Det avtal som tidigare funnits, och som hade sitt ursprung från när Arriva tog över Pågatågstrafiken från SJ 2007, behövde anpassas dels beroende på det nya Pågatågskontraktet, dels för att kontraktet tecknats med Arriva Sverige AB istället för Arriva Tåg AB.

Sedan 2007 har förutsättningarna radikalt förändrats med bl a nya och utökade krav från beställarna och kunderna.

Idag gäller det centrala branschavtalet tillsammans med den överenskommelse som Almega tecknade med de fackliga organisationerna i samband med löneförhandlingarna i maj 2017.

Arrivas utgångspunkt i de nya lokala anpassningarna är att en fortsatt hög säkerhet och punktlighet ska byggas på med fler medarbetare som arbetar än mer fokuserat med service till resenärerna.
Trafiken som Pågatågen kör idag är också väsentligt mer omfattande och komplex än 2007, med destinationer i fyra län och där antalet medarbetare tredubblats till att idag vara runt 630 personer.

Det finns därmed ett behov av att nya lokala anpassningar av branschavtalet speglar dessa nya förutsättningar.

Förhandlingar om lokala anpassningar till branschavtalet har pågått sedan hösten 2018. Ett gediget arbete har gjorts tillsammans med de lokala facken för att genomlysa vilka förändringar som kan inträffa för de medarbetare som tidigare varit anställda i Arriva Tåg AB för att därefter försöka komma fram till lokala anpassningar.

– I vårt gemensamma arbete med de lokala facken finns en samsyn i många delar, säger Jan Rogell, förhandlingschef på Arriva Sverige AB.

Han fortsätter:

– Men vi har olika uppfattningar om några centrala saker och det är vilket kollektivavtal som för närvarande gäller samt att motparten tagit in saker i förhandlingarna som normalt aldrig förhandlas lokalt som t ex rätten att leda och fördela arbetet. Det är regler som funnits på svenska arbetsmarknaden sedan tidigt 1900-tal och är inskrivna i de centrala avtalen.

– Sedan finns det också delar som behöver anpassas till de nya förutsättningarna som nu gäller för Pågatågen och här får vi inget gehör från de lokala fackliga organisationerna som istället önskar hålla fast vid innehållet i de lokala anpassningar som gällde tidigare, avslutar Jan Rogell.

För tillfället är förhandlingarna ajournerade men Arriva vill förhandla, kommer ta nya förhandlingsinitiativ och kommer att göra det som behövs för att komma överens om nya lokala anpassningar. Det som går att göra lokala anpassningar på kommer vi att förhandla om.
Arrivas tidigare löfte om att den personal som var med i övergången från Arriva Tåg AB, ska få behålla sina löner, kvarstår. Det är inte detta förhandlingarna handlar om.

Arriva kommer söka en förhandlingslösning i god tid före att gällande överenskommelse, 30 april 2020, upphör att gälla.
Om inget nytt avtal kan tecknas kommer det centrala branschavtalet att behöva tillämpas för alla anställda på Pågatågen. Något som kommer att försämra villkoren för medarbetarna, försvåra verksamheten för Arriva och riskera att påverka den service vi levererar till våra kunder. Den situationen kommer Arriva göra allt för att undvika.

Bild: David Mark