Nyheter

PostNord satsar på biodrivmedel i Malmö

Nio av PostNords befintliga lastbilar har konverterats till RME-drift. Det innebär att de helt kan drivas på förnybart bränsle från raps. Projektet är en av flera satsningar i PostNords arbete för att minska koncernens totala utsläpp av koldioxid med 40 procent.

Under våren 2019 togs beslutet att öka användningen av RME, ett biobränsle som är baserat på svensk raps. Nu rullar nio konverterade lastbilar ut i Malmö. Det innebär att PostNords fordon i
Malmö-regionen till 50 procent drivs med förnybart bränsle.

Malmö valdes ut som pilotregion tack vare tillgången till fordon som kunde konverteras, ett vinterklimat som passar RME, och närheten till Scania som konverterat bilarna. Under fyra till sex månader kommer PostNord att utvärdera försöket för att sedan rulla ut konverterade lastbilar i fler regioner i landet.

– Vi strävar efter att använda så hög andel förnybart bränsle som möjligt i våra transporter och det
här är ett bra sätt att kunna använda 100 % biodrivmedel som dessutom är närproducerat av svensk
raps. Vi ser därför fram emot att fler regioner omfattas av projektet under våren 2020, säger Henrik
Boding, miljöspecialist PostNord.

Med över 7 000 fordon i flottan arbetar PostNord långsiktigt för att utveckla logistiken och minska
den totala klimatpåverkan. Biodrivmedel och eldrift är två viktiga komponenter och PostNordkoncernen
utvecklar hela tiden fordonsflottan för att möta klimatmålen.

– Att förnya vår fordonsflotta är något vi jobbar med löpande. Förnybara bränslen och eldrift är
centralt. Vi har över 30 % biodrivmedel i våra tankar och drygt 4 000 elfordon som rullar i vår
verksamhet. Målet är såklart att bli mer effektiva och smarta i hur vi använder våra resurser, för att
minska vår miljöpåverkan, säger Liv Najjar, chef för produktionsoptimering på PostNord.

Om RME-drivmedlet

RME står för RapsMetylEster och är baserad på rapsolja till 90%. RME är inte brand- eller miljöfarligt,
ADR-klassat eller hälsoskadligt. Med RME är det möjligt att ställa om befintliga fordon till förnybart
bränsle och kraftigt minska klimatpåverkan. RME finns i olika kvaliteter och vinterkvaliteten kan
användas i temperaturer ner till minus 20 grader. RME ska bara användas i fordon som är anpassade
till det och serviceprogrammet ser lite annorlunda ut jämfört med konventionella dieselfordon.
• Upp till 70% lägre klimatutsläpp (livscykelberäkning)
• Giftfritt för människor och miljö
• Ej brandfarligt
• Bryts lätt ner i naturen

PostNords miljömål 2020

PostNord använder alla typer av fordon i verksamheten, från tåg, flyg och lastbilar till el-fordon och
cyklar. Koncernens mål att minska utsläppen av koldioxid med 40 procent till 2020 jämfört med 2009
års nivåer i absoluta tal. Sedan 2009 har utsläppen minskat med 35 procent och under 2018 var
minskningen 3 procent. Det har PostNord lyckats med genom att effektivisera transporterna och att
fler fordon går på förnybara bränslen.

Bild: PostNord