Nyheter

LKAB och Inlandsbanan i samarbete avseende hållbara godstransporter

Genom ett nytt pilotprojekt avser LKAB och Inlandsbanan genomföra en gemensam satsning på hållbar godstransport genom Norrlands inland. I en avsiktsförklaring planerar bolagen att utreda en ny, fossilfri kalk- och makadamtransport mellan Orsa och Gällivare och avser att på sikt utreda en utfasning av dagens dieseldrivna lok från godstransporten.

Som central transportled för tungt gods genom halva Sverige kan Inlandsbanan spela en integrerad roll i klimatomställningen och i arbetet för hållbar godsindustri. Genom ett nytt samarbete med LKAB avser Inlandsbanan nu utreda möjligheterna för miljövänlig transport av kalk och makadam med hjälp av fossilfritt bränsle.

Inlandsbanans avsikt med pilotprojektet är att verifiera bärigheten och kapaciteten för kalk- och makadamtransport på järnvägssträckan mellan Orsa och Gällivare, och att se över möjligheterna att driva dessa transporter med hjälp av fossilfritt bränsle.

Under 2020 kommer tester av godstransporter att genomföras och analyseras. För det fall att utfallet är positivt ser LKAB möjligheter för ett mer långsiktigt samarbete. Bolaget har även intresse av att på sikt helt fasa ut dagens dieseldrivna terminallok och att ersätta dessa med CO2-fria terminallok i sin verksamhet.

I ett uttalande uttrycker Jan Lundgren, logistikchef på LKAB, sin tillförsikt inför samarbetet:

– Det här är ett viktigt steg framåt i satsningen på hållbar godstransport. För att nå ända fram i klimatarbetet måste utsläpp i gruvor och förädling minskas, men vi måste även säkerställa att våra transporter är hållbara och tillförlitliga. Genom samarbetet kan vi tillsammans med Inlandsbanan finna nya alternativa lösningar för klimatsmarta godstransporter.

Bilden:
Kalktåg på Inlandsbanan.
Bild: Therese Fanqvist