Nyheter

Nästa steg för samverkansplattformen Webex

I samband med Cisco Partner Summit presenterar Cisco en lång rad nyheter till den marknadsledande samverkansplattformen Webex. Nyheterna handlar både om nya funktioner, användarupplevelse och nya prismodeller.

Effektiva och lättanvända samarbetsverktyg är en central del i hur framtidens arbetsplatser ska fungera. Exempelvis förutspår Gartner att bara 25 procent av alla möten kommer att vara fysiska år 2024, jämfört med 60 procent idag. Dessutom kommer ny teknik integrerad i samarbetsplattformarna, som AI-stöd och intuitiva, AR-baserade funktioner, att stödja allt fler videomöten.

Cisco är ledande på området – Webex används idag av 95 procent av företagen som är listade på Fortune 500 och de nya funktionerna ska bidra till att göra fördelarna med samverkansverktyg tillgängliga för fler, förenkla användningen och bana väg för smart funktionalitet.

– Videomöten har blivit en del av vardagen för de allra flesta. Vi tror att nästa steg för företagen blir att se det mer som en plattform där mötesupplevelsen och enkelhet att snabbt igång är avgörande, med mindre fokus på vilken klient och applikation man använder. Mötesupplevelsen och de verktyg som kan förbättra både själva mötet och samarbetet runtomkring, oavsett om du sitter med en smartphone, en laptop eller i ett videoutrustat mötesrum, är drivande i den förändringen, säger Torsten Sagner, affärsområdeschef på Cisco Sverige.

Bland förändringarna finns Single Platform Advantage, vilket samlar alla Webex tjänster för möten, chat, samtal och kontaktcenter inom en och samma plattform. Det ger en förbättrad användarupplevelse där man känner igen sig oavsett på vilken enhet man arbetar, och gör det lättare att byta mellan enheter. Upplägget förenklar även säkerhets- och administrationsarbetet för IT-ansvariga. Den nya applikationen är modulär och kan därför enkelt anpassas för att skräddarsy funktionaliteten och åtkomsten efter olika användargruppers behov och önskemål.

En annan nyhet är integration av samtaltjänster som molnapplikation – en marknad som växer med 15-20 procent per år och snabbt tar marknadsandelar från traditionella lösningar för företagstelefoni. Cisco Webex Edge är ett integrationslager ovanpå den traditionella PBX-lösningen (Cisco eller tredje part) som bidrar med ny funktionalitet och gör att företag kan komplettera befintliga telefonilösningar med en molntjänst. Detta skapar en global integrerad plattform som sänker totalkostnaden.

Cisco lanserar också ny hårdvara för möten: Desk Pro, en 27-tums touchskärm med 4K-upplösning och USB-C-anslutning. Desk Pro fungerar både med Webex och med alla andra mötes- och samverkanstjänster och har en rad nyskapande funktioner, exempelvis begränsning av störande ljud, ansiktsigenkänning och – för den med stökigt hemmakontor – möjlighet att skapa en redigerad bakgrund.

Den andra produktnyheten, Room Panorama, är en videolösning för det stora konferensrummet med den senaste tekniken integrerad från start, inklusive AI- och AR-funktionalitet som virtuella namnskyltar och information om den som talar, och transkribering av mötet.

Cisco lanserar också bluetooth-headsetet Cisco Headset 700, med avancerad noise cancelling, som är fullt integrerat med Webex för att anpassas till framtida tjänster.

Den sista nyheten är en tjänstebaserad abonnemangsmodell, där förnyelse av avtalsperioden innebär att hårdvaran uppgraderas efter en period till den senaste versionen på marknaden. Betalningsmodellen erbjuds till en början på den amerikanska marknaden.

– Det ska inte vara svårt eller dyrt för en CIO att kunna erbjuda en optimerad och ständigt uppdaterad samverkansmiljö. Vi vill bidra till den förenklingen, både genom att skapa nya produkter och tjänster, samt ge kunderna nya sätt att betala för dem. Höga kostnader uppstår när investeringar sker som användarna inte använder i tillräckligt hög utsträckning. Det är människorna som skapar möteskulturen, vårt uppdrag är att ge dem de bästa verktygen på marknaden för att göra det, säger Torsten Sagner.

Bild: Cisco