Nyheter

SEAT ökade försäljningen med 93% på den svenska marknaden i oktober

Bästa oktobermånaden för den spanska biltillverkaren någonsin: 43.900 sålda bilar globalt. En försäljningsökning med 30% i jämförelse med föregående år.
Sedan januari i år har SEAT ökat sin försäljning med 11,1% – nästan en halv miljon bilar har levererats totalt under perioden vilket är nytt rekord.
För CUPRA ökade leveranserna med 79% under perioden januari-oktober.
Försäljningen i Sverige har ökat med 27,4% januari-oktober.

SEAT passar på att sätta nytt försäljningsrekord två månader före årsskiftet. Från januari t.o.m. oktober i år har företaget levererat 498.700 bilar, vilket är 11,1% fler än under samma period förra året (449.000 bilar). Resultatet innebär att SEAT slagit det tidigare försäljningsrekordet (satt i fjol) med 50.000 bilar för samma period.

Förra månaden fortsatte den starkt stigande trenden från i september, och försäljningen steg igen över 30%-strecket. Totalt sålde företaget 43.900 bilar globalt; 31,3% fler än under oktober förra året (33.400).

Ökningen kan delvis tillskrivas effekterna av att WLTP-reglerna trädde i kraft i september 2018, vilket ledde till att försäljningskurvan böjde av starkt uppåt under juli och augusti, för att sedan sjunka igen under de närmaste månaderna. Det här var den bästa oktobermånaden i SEAT:s historia, det tidigare oktoberrekordet sattes 2017 (40.200 sålda bilar).

Wayne Griffiths, vice-president for Sales and Marketing på SEAT tillika VD för CUPRA, kommenterar de mycket positiva siffrorna så här:

– Det är fortfarande två månader kvar på året och SEAT har redan sålt nästan 500.000 bilar. Det är en försäljning vi endast nått två gånger tidigare under vår 70-åriga historia.Vi är alltså på väg mot ett nytt försäljningsrekord när hela året ska räknas samman och det med en volym som ger oss en solid grund att stå på inför kommande utmaningar. Griffiths tillade: Även försäljningskurvan för CUPRAstiger brant. Vi har redan levererat 20.600 bilar i år vilket är en ökning med 78,9% jämfört med januari till oktober förra året, inte minst tack vare CUPRA Ateca.

SEAT:s globala försäljning går starkt framåt, främst beroende på resultaten i Tyskland, Frankrike och Italien. I Tyskland levererade SEAT fler bilar under januari – oktober (115.100; +17,4%) än under hela fjolåret, och försäljningsvolymen i år är den högsta någonsin på denna marknad.

Frankrike är SEAT:s fjärde största marknad (31.300; +20,6%) och följs av Italien, med 22.600 levererade bilar (+28,1%). SEAT fortsätter också att växa i Spanien och Storbritannien, på tvärs mot den allmänna trenden i branschen i dessa länder. Försäljningen i Spanien steg med 1,7% (94.900 bilar), och i Storbritannien med nästan 10% (59.700; 9,1%).

Även i andra länder kan SEAT visa upp en enastående försäljningstillväxt på över 20%, som i Sverige (7.600; +27,4%), Danmark (6.300; +51,6%), Nederländerna (9.800, +26,8%) och Schweiz (11.000, +21,9%). Precis som i Tyskland, sålde SEAT fler bilar även i Schweiz under perioden jämfört med hela året 2018 och noterade även där den högsta volymen någonsin. Dessutom har företaget ökat betydligt även i Mexiko (20.300; +6,3%), Österrike (18.300; +8,6%), Portugal (9.500; +11,6%) och Irland (4.100; +11,3%).

SEAT och CUPRA laddar upp inför 2020

Modellutbudet från SEAT och CUPRA fortsätter att växa. SEAT Mii electric och CUPRA Ateca Limited Edition är de första nyheterna nästa år från de båda märkena, och det är bara början på ett innehållsrikt år!

De totalt 1.999 exemplaren av CUPRA Ateca Limited Edition kommer att ha levererats inom kort till återförsäljarna och finns till försäljning på svenska marknaden i februari nästa år. Specialutgåvan stoltserar med aerodynamiska detaljer i koppartrådsarmerad kolfiber som elegant kontrasterar mot den grafengrå lacken, liksom med skålade sportstolar klädda i Petrol Blue Alcantara.

För en ännu mer dynamisk look svarar de nydesignade, exklusiva 20”-kopparlegeringsfälgarna, som även ger bilen bredare spårvidd, samt de standardmonterade Brembo-bromsarna med sina 18″-skivor.

Mii electric, SEAT:s första helt eldrivna modell, markerar starten på företagets elbilsoffensiv. Förutom ett försäljningspris som ligger på samma nivå som för en bil med förbränningsmotor, bjuder Mii electric på verklig dynamik med sin 61 kW-motor och är också enastående praktisk i vardagen. Den har en räckvidd på 260 km och kan laddas till 80% av full kapacitet på så lite som 1 timme (40 kW likström). På svenska marknaden ingår som vanligt SEAT Trygghetspaket (3-års garanti, assistans och fri service). Till Mii electrics kunder erbjuds även 3-års fri hemmaladdning.

– Vi är mycket nöjda årets resultat för SEAT och CUPRA på den svenska marknaden. Vi kommer att nå ca 9.000 levererade bilar, vilket är helt enligt vår plan. Nästa år blir intressant då det kommer flera nya modellen för båda märkena, olika drivkällor som el, hybrid och gas. Återförsäljarnätet utökas med ca 10 nya återförsäljare. 2020 är även det år då vi ska fira SEAT:s 70-års jubileum med en massa roliga aktiviteter, säger Per Brinkenberg Märkeschef SEAT/CUPRA Sverige.

SEAT:s rörelseresultat nytt rekord

SEAT:s försäljningsrekord betyder mycket positiva ekonomiska resultat till vilka även den effektiva produktmixen bidrar, främst då genom ökad försäljning av SUV:ar, som svarar för 43% av antalet levererade bilar från företaget under perioden januari till september. Enligt de resultat som Volkswagen-publicerade den 30 oktober, steg SEAT:s rörelseresultat med 4,2% under perioden till totalt 248 miljoner euro (237 milj. euro under jan.-sept. 2018). Omsättning steg med 14% till 8,828 miljarder euro (jan.-sept. 2018: 7,744 miljarder euro).

Bild: SEAT