Nyheter

Många slirar på sommardäck i novemberhalkan

Det råder risk för halka i flera delar av Sverige. Enligt lag ska vinterdäcken vara på senast den 1 december. Men de senaste åren har ishalkan på många håll brett ut sig på vägbanor runt om i landet långt innan dess. För den som kör oförberedd kan det sluta illa.

Varje vintersäsong inträffar tusentals trafikolyckor och över 1 000 personer skadas allvarligt. Många av dessa olyckor är kopplade till isiga vägar. Att byta däck i tid och kontrollera dem ofta är det allra viktigaste för att slippa olyckor på vintern.

– SMHI har utfärdat varningar om snö och halka. Den som inte har bytt till vinterdäck när novemberhalkan slår till utsätter både sig själv och andra för onödiga risker. Frosthalkan är särskilt lömsk – den är oftast helt osynlig vilket gör det mycket riskabelt på vägarna, speciellt om sommardäcken fortfarande sitter på, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Enligt en undersökning som försäkringsbolaget If tog fram förra året väntar över var femte bilist fram till sista dagen med att byta till vinterdäck. Och endast sex av tio följer rekommendationen om att låta väderleken bestämma när det är dags att skruva av sommardäcken.

– Sista datumet är förstås inte att betrakta som en rekommendation – helst ska man ju ha bytt till vinterdäck i god tid innan dess. Det är viktigt att man inte stirrar sig blind på kalendern, utan istället fokuserar på temperatur och väglag, säger Johan Granholm.

Vägar längs vatten och broar särskilt utsatta områden

Om man som bilist är extra uppmärksam på några viktiga saker minskar risken för att drabbas av olycka i trafiken när det råder halka och vinterväglag. Vägar längs med öppet vatten och alla broar är till exempel särskilt utsatta områden eftersom de kyls både underifrån och ovanifrån.

Det är inte bara om termometern visar minusgrader som det kan vara kallare på vägarna. I skuggiga skogspartier kan nattens kyla ligga kvar länge och fukten bli till is.

– Det gäller att ta det lugnt på vägarna – framför allt på morgonen, efter nattens kyla. Frosthalkan kommer ofta väldigt plötsligt. Om det är någon plusgrad i luften, vägen är fuktig och vädret håller på att klarna upp finns det också stor risk för att vägbanan snabbt fryser när temperaturen sjunker. Det kan då bli dåligt väglag och väldigt halt, säger Johan Granholm.

Vid underkylt regn ska man vara extra beredd i trafiken.

– Underkylt regn fryser till is vid kontakten med vägbanan. Det kan uppfattas som vanligt blött regn, men i själva verket blir vägen blixthal. Man märker det genom att regnet fryser på vindrutan och att det inte längre skvätter kring däcken på bilen framför, fortsätter Johan Granholm.

Förutom att den som kör med fel däck riskerar sin egen och andras säkerhet kan det även bli ekonomiskt kostsamt. Den som har sommardäcken på efter första december riskerar förhöjd självrisk på försäkringen vid en olycka.

Håll koll på däcken

Men det är också viktigt att hålla koll på de däck som legat till sig över sommaren – hur dubbarna ser ut, om man kör på dubbdäck, lufttrycket i däcken, och mönsterdjupet. Enligt lag ska mönsterdjupet i vinterdäck vara minst tre millimeter.

– Men helst ska det vara lite mer än så. Runt fem millimeter och uppåt är väl att rekommendera. Många däck har en liten slitageindikator på utsidan av gummit som man kan ha under uppsikt, tillägger Johan Granholm.

Lämpligt lufttryck varierar mellan bilmodeller, och de flesta bensinstationer har i dag en lufttrycksmätare så att du själv kan kontrollera däcken.

– Ett för lågt lufttryck ökar risken att du vid en plötslig undanmanöver tappar kontrollen över bilen, till exempel om du behöver väja för ett rådjur eller en älg, och det förlänger bromssträckan. Dessutom drar bilen mer bränsle/el och däcket slits snabbare. Man brukar säga att man halverar däckets livslängd om man kör med ett lufttryck på 70 procent av det rekommenderade, säger Johan Granholm.

Datum för vinterdäck

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. För att din bil ska kunna köras säkert på vintervägar kan du använda dubbdäck.

Den 1 oktober har du laglig rätt att sätta på dubbdäcken. Senast den 15 april måste du byta bilens dubbdäck, men om det är snö och is på vägen får du köra med dubbdäck tills snön och isen försvinner.

Du får alltså använda dubbdäck mellan den 1 oktober och den 15 april, eller om väglaget kräver det. Det viktigaste är att däcken ska var anpassade till de omständigheter som råder.

Med vinterväglag menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på den plats du befinner dig.

If har samlat några tips för hur man upptäcker och hanterar blixthalka:

Byt däck före första halkan. Många byter för sent, och rätt däck är en säkerhetsfråga.
Ha rätt däck på bilen, och se till att de har rätt däckdjup och inte är för ojämnt slitna.
Anpassa hastigheten till omständigheterna och håll tillräckliga avstånd.
Ha bra belysning när mörkret faller, både för att se men även för att synas. Se till att all belysning på din bil fungerar.
Använd bilbältet. Om olyckan ändå skulle vara framme är bilbältet alltid din bästa livförsäkring.
Kolla halkprognosen där du ska köra.
Se till att din bil är rätt försäkrad.

Foto: Pixabay