Nyheter

Verktyg, fordon och skridskor: Här är prylarna svenskarna helst delar

Verksamheter med delningsekonomiska affärsmodeller växer på en bred front – somliga mer framgångsrika än andra. Men vad vill svenskarna egentligen dela med varandra? En ny undersökning från teknikföretaget Freetrailer visar att verktyg och redskap är det svenskarna helst lånar ut. Däremot behåller man gärna kläder och inredning för sig själv.

Delningsekonomiska tjänster syftar till att samnyttja varor genom uthyrning, delning eller lån och är ett alternativ till att äga saker själv. Ett koncept som diskuteras mycket men som samtidigt haft varierad framgång. Så vilka prylar är bäst lämpade för delningsekonomi?

Freetrailers senaste undersökning visar att det svenskarna helst nyttjar via delningstjänster är verktyg och redskap. Det uppger nästan varannan person. På andra plats kommer fordon, följt av fritidsartiklar som skridskor eller tält.

– Delningstjänsterna i Sverige blir allt fler, vilket är positivt. Dessutom visar vår undersökning att en stor del av befolkningen har insett värdet i att dela prylar så som verktyg och fordon. Det är bättre för både plånboken och miljön att låna vid behov istället för att köpa på sig saker som sedan bara samlar damm. Av den anledningen gör vi allt vi kan för att främja delningsekonomin genom att låna ut släpvagnar gratis, säger Johan Wijkander, Nordic Area Manager på Freetrailer.

Det vill vi inte dela med oss av till andra

För att delningsekonomin ska frodas krävs det att människor eller företag delar med sig av produkter och tjänster. Men somliga saker verkar svenskarna inte vara särskilt pigga på att låna ut. Framförallt vill man gärna ha sina kläder för sig själv. Nästan hälften av svenskarna kan inte tänka sig att låna ut sina kläder via ett delningsekonomiskt koncept. Var tredje uppger också att de inte skulle låna eller hyra ut sin inredning eller sin bostad. Lika många uppger att de inte vill dela med sig av några ägodelar alls.

Topp 3: Det vill svenskarna dela

1. Verktyg och redskap 44 %
2. Fordon 34 %
3. Fritidsartiklar 24 %

Topp 3: Det vill svenskarna inte dela

1. Kläder 48 %
2. Inredning 34 %
3. Bostad 33 %

Bild: Freetrailer