Nyheter

Scanias nya hybriderbjudanden

Scanias elhybriderbjudande toppas med anpassat fordonsunderhåll. Det stärker Scanias inriktning på kompletta lösningar och TOE (totalekonomi).

Kunderna kan teckna ett elhybridavtal som komplement till den populära tjänsten Flexibelt underhåll. Branschens första tunga laddhybrid (PHEV) börjar nu produceras i Scanias anläggning i Södertälje.

Scania introducerar även en laddlösning för snabb, säker och smidig växelströmsladdning av Scanias laddhybridfordon. Scania levererar elfordon med bästa möjliga tillgänglighet och stödjer kundernas omställning till lågutsläppstransporter. Scania Zone är en positionsbaserad tjänst som hjälper föraren att följa särskilda trafik- och miljöregler och därigenom ökar hållbarheten och säkerheten för de boende.

– Elhybridavtalet förbättrar Scanias hybridlastbilserbjudande och ger kunderna en pålitlig partner på vägen mot elektrifiering, säger Lars Karlsson, Senior Vice President, Head of Parts & Service på Scania.
Scania Hybrid.

Scanias elhybridavtal följer samma principer som tjänsten Flexibelt underhåll – högsta möjliga tillgänglighet genom välplanerade insatser och förutsägbara kostnader. Avtalet omfattar hela fordonet, inklusive framdrivningsbatteriet.

Scanias hybrid- och laddhybridlastbilar tillkännagavs på 2018 års IAA-mässa och var då de första kommersiellt tillgängliga, elektrifierade Euro 6-lastbilarna över 16 ton från en större Europeisk tillverkare. Hybridlösningen produceras sedan början av 2019 och följs nu av förbeställda laddhybrider.

När tjänsten Flexibelt underhåll introducerades 2016 var det ett nytt koncept som gav Scanias kunder tillgång till verklighetsanpassat underhåll baserat på driftdata och förutseende planering av verkstadsbesök, allt för att förbättra tillgängligheten. Tjänsten utvecklas kontinuerligt och underhållet kommer nu även att omfatta de delar av högspänningssystemet i elhybridfordon som kräver regelbunden tillsyn. Scania kommer att övervaka framdrivningsbatteriets skick för att säkerställa att eldrivlinan ger förväntad prestanda.

– Hybridteknik och alternativa bränslen är den språngbräda som tar oss till fullt elektrifierade transporter i slutet av nästa årtionde, säger Lars Karlsson. Fram till dess kommer Scania att gå sida vid sida med kunder som vill ligga i framkant av utvecklingen, med alternativ till traditionella motorer. Förbränningsmotorer behövs fortfarande och genom att erbjuda hybrider och laddhybrider som kombinerar el- och biobränsledrift kan Scania bidra till att påskynda omställningen.

Scanias elhybridlastbilar har även stor potential att förbättra transportörens totalekonomi. Utöver den exceptionella bränsleekonomin kan fordonen också dra nytta av tysta driftlägen för att få leverera nattetid i innerstäder.

Kombinationen av elhybridlastbilar, skräddarsydda underhållsavtal och Scania Zone ger Scania ett heltäckande och konkurrenskraftigt hybriderbjudande.

Bild: Scania