Nyheter

Varannan bil i Sverige laddbar om tio år – kommer att belasta elnätet kraftigt

Vad är då lösningen på problemet? Den kan finnas i precis samma fordon. Det skriver SvD Näringsliv idag.

Just nu rullar det95 000 laddhybrider och rena elbilar på våra vägar. Om tio år beräknar man att varannan bil i Sverige är laddningsbar.

– Enligt våra prognoser kommer vi att ha cirka 2,5 miljoner laddningsbara bilar år 2030, säger Johanna Barr, civilingenjör och sakkunnig om framtidens nät på Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation till SvD Näringsliv.

Effektmässigt kommer vi då att behöva hitta lösningar. Majoriteten kommer då att koppla in sina elbilar när de kommer hem från jobbet vid 17-tiden, och det är precis den tidpunkt på dygnet som vi redan i dag förbrukar som allra mest. Det finns dock en teknik idag som kan lösa problemet. Elbilar kan bli en resurs i sig, ett ellager som även kan mata tillbaka el till elnätet och därmed hjälpa till i svajiga perioder.

Tekniken kallas för ”vehicle to grid” (V2G).

En pilotstudie pågår just nu med V2G-teknik i Kungsbacka. Där delar elbilar med sig av energisreserverna till kommunens verksamheter.

– Man kan redan få timvis mätning på elen, men Energimarknadsinspektionen tittar nu på hur själva nättariffen kan utformas smartare för att främja ett effektivt användande av elnätet. Dessutom behöver vi se till att komponenter i nätet är uppkopplade för att veta när vi ska ladda elbilen eller styra annan förbrukning, säger Johanna Barr till Svd Näringsliv.

Bild av Marilyn Murphy från Pixabay