Nyheter

Dags för fordonsindustrin att lägga i dataväxeln – och det är bråttom

Att hantera stora datamängder, arbeta agilt och hitta rätt kompetens utgör gigantiska utmaningar för fordonsindustrin – men möjligheterna är också stora för den som lyckas. Det skriver Dick Dragemark, Enterprise Presale Manager på Dell Technologies Sverige.

Det har varit ett tufft år för fordonsindustrin. Oroligheter på börsen, osäkerhet kring Brexit, och en allt striktare syn på hållbarhet har lett till en allt mer avvaktande marknad, med konsumenter som väljer att stampa på bromspedalen när det kommer till stora inköp.

Men samtidigt som branschen för tillfället tycks sitta fast i högerfilen så finns det ett ljus i slutet av tunneln. Enligt analysfirman Frost & Sullivan står fordonsindustrin inför en tydlig tillväxtfas, mycket tack vare att olika typer av tjänster och avancerad teknik tar allt större plats i våra fordon. År 2030 beräknar Frost & Sullivan att 90 miljoner autonoma fordon finns på våra vägar, och att mobilitetstjänster av olika slag omsätter 19 biljoner kronor.

Fordonstillverkare kämpar naturligtvis redan nu för att få vara med och dra nytta av de här möjligheterna – och de är högst medvetna om att gamla beprövade affärsmodeller kommer att sättas på prov när kraven på stora investeringar i ny teknik och nya kompetenser ökar. Frost & Sullivan konstaterar också att det finns en utbredd medvetenhet om vikten av att samarbeta med kunniga partners för att ha en chans i den allt hårdare konkurrensen.

Men, på samma gång är många beslutsfattare i branschen fortfarande osäkra kring hur de ska göra för att ta företaget in i en automatiserad och datadriven framtid. Tidigare i år intervjuade Frost & Sullivan 17 beslutsfattare i fordonsbranschen som alla, på ett eller annat sätt, har ansvar för sitt företags digitala omvandling. Och även om samtliga av dessa var förväntansfulla inför framtiden var de också väldigt försiktiga med att ta nästa steg mot att bli helt datadrivna.

Med tanke på de stora möjligheter som digitaliseringen har att erbjuda är det oroväckande. År 2030 beräknar Frost & Sullivan att den samlade flottan av automatiserade fordon kommer att generera så mycket som 1 zettabyte data – en volym som överträffar det som Facebook genererar idag. Utslaget per självkörande fordon innebär det om kring 10 terabyte data, varje dag – motsvarande ungefär 520 miljoner WhatsApp-meddelanden.

Rätt hanterat kommer den här explosiva tillväxten av data utgöra ett otroligt kraftfullt redskap i jakten på nya inkomstkällor – och för att kunna kapitalisera på det måste fordonstillverkare kunna bemästra sina datastrategier. Framtiden för den uppkopplade fordonsindustrin börjar nämligen med datahantering, och mer specifikt med en mjukvarubaserad och molndriven infrastruktur där man på ett effektivt sätt hanterar allt större volymer av data.

Här har de flesta organisationer en bra bit kvar. Fordonsbranschen skiljer sig inte från andra branscher här – de som är redo för paradigmskiftet, eller kanske snarare de som är redo att driva paradigmskiftet, är de som kommer att klara sig bäst.

Morgondagens fordonstillverkare behöver en långsiktig vision, en tydlig strategi och gott om partnerexpertis som hjälper till att hantera den datakomplexitet som krävs,
Men först handlar det om att förstå vad som behöver göras redan idag. Att bygga en framtidssäker och flexibel IT-miljö, och en organisation kapabel att dra nytta av den är ett bra första steg.

Dick Dragemark, Enterprise Presale Manager, Dell Technologies Sverige

Bilden: Dick Dragemark, Enterprise Presale Manager, Dell Technologies Sverige