Nyheter

Northvolt – utveckling och tillverkning av batterier i megaskala

För att möta efterfrågan på batterier och bidra till den nödvändiga elektrifieringen av transportfordon och maskiner, bygger Northvolt anläggningar i Skellefteå och Västerås samt i polska Gdansk. Produktionen i Skellefteå ska inledas under 2021.

Verksamheten fördelas på de tre platserna på så sätt att utvecklingsarbetet sker i Västerås, tillverkningen av celler i Skellefteå och montaget av batterisystem i Gdansk. Varför har då Northvolt valt denna uppdelning?

– Orsaken är att Västerås har en stor tillgång på världsledande ingenjörer med bakgrund inom elektronik, Skellefteå har stor tillgång på förnybar energi, mark och erfarenhet inom tillverkningsindustri, och Gdansk har bland annat korta avstånd till våra kunder på kontinenten, säger Anders Thor som är External Relations Manager hos Northvolt.

Många partners

Företaget har under senare år skaffat sig en rad samarbetspartners. Northvolts samarbetspartners och kunder är bland andra ABB, BMW Group, Epiroc, Scania, Siemens, Vattenfall, Vestas och Volkswagen Group. Alla har ett växande behov av batterier, närmare bestämt litiumjonbatterier. Dessa kunder kan samtidigt bidra med kunskap och investeringar.

Batterimarknaden är en snabbt växande marknad där efterfrågan tydligt överstiger utbudet. Andra stora tillverkare är LG Chem, CATL, Samsung SDI och Panasonic.

Northvolts stora byggnationer kostar åtskilliga miljarder kronor. Vilka är då de viktigaste finansiärerna?

– Våra investerare är bland andra Goldman Sachs, AMF, Folksam, IMAS Foundation och Europeiska Investeringsbanken, berättar Anders Thor.

All forskning och utveckling

Northvolts anläggning i Västerås byggs i industriområdet Finnslätten. Här kommer all forskning och utveckling att bedrivas. Den omfattar battericeller, batterisystem, applikationer och återvinning. Målsättningen är att samla allt detta i Västerås. Anläggningen kommer att ha en så kallad demolina, där produktionsprocesser kan provas i pilotskala.

Det blir också möjligt att simulera processer. Företaget kommer att optimera produktionsprocessen för battericeller, arbeta med gradvis förbättring av batterikemin och även utveckla helt nya batterikemier. Idag är det NMC-celler som är aktuella, dvs. litiumjonbatterier med nickel, mangan och kobolt. I framtiden kan både modifierade och helt nya batterikemier komma att användas.

– När det gäller personalbehov till Västerås behöver vi främst ingenjörer inom batteriteknik, elektronik och kemi, men även maskinoperatörer, fortsätter Anders Thor. Vi valde Västerås därför att där kunde vi hitta många erfarna ingenjörer inom elektronik, och också bli del av ett större elektrifieringskluster i Mälardalen med aktörer som ABB, Epiroc, Scania med flera.

Skellefteå svårslaget

När det gäller själva produktionen av celler valde som bekant Northvolt att bygga sin fabrik i Skellefteå.

– Skellefteå erbjuder en svårslagen tillgång till förnybar och prisvärd vattenkraft direkt från Skellefteälven. Men det finns också många andra fördelar; som en bred industrierfarenhet, tillgång på mark och infrastruktur och inte minst en kommun som arbetar hårt för att fortsätta expandera industrin i området, säger Anders Thor.

I Skellefteå kommer företaget att i ett första skede årligen tillverka 85000 ton litiumjonbatterier, vilket motsvarar 16 GWh. Detta har man miljötillstånd för, men söker för en kapacitet på 40 GWh per år.

Northvolt tar ett helhetsansvar för produktionen av batterier. Det innebär att företaget också engagerar sig för att batterier som är uttjänta i sin primära användning kommer till användning i andra applikationer och att slutligen metaller och andra material i förbrukade batterier återvinns och används i nya batterier eller alternativa produkter. Även återvinning kommer att lokaliseras till Skellefteå.

– Vi har också sökt miljötillstånd för en återvinningsanläggning med en årlig kapacitet att återvinna 25000 ton batterier eller annat liknande produktionsavfall per år, berättar Anders Thor. Just nu är vi inne i en uppskalningsfas av en teknik för industrialisering av återvinning av litiumjonbatterier, som vi utvecklat tillsammans med Chalmers Tekniska Högskola.

Redan batterisystemleverantör

Om någon tror att Northvolt inte kommer att leverera förrän 2021 är man fel ute. Vid årsskiftet börjar produktionen i mindre skala i Västerås, och redan nu produceras batterisystem utifrån befintliga celler i fabriken i Gdansk. En kund och partner är som nämnts Epiroc som tillverkar gruvmaskiner.

– Det är en stolthet att få bidra till Epirocs världsledande position, och just nu är till exempel Northvolts batterisystem del av Epirocs Scooptram ST14 och Minetruck MT42 som rullar i guldgruvan i finska Kittilää, berättar Anders Thor avslutningsvis.

FAKTA
Northvolt Västerås
Nybygge av demolina samt forsknings- och utvecklingsavdelning
Tidplan: byggstart augusti 2018. Start på produktion slutet av 2019.
Byggherre: Northvolt
Byggentreprenör: Serneke
Arkitekt: Tengbom
BTA: 19000 kvadratmeter
Antal anställda: Vid full verksamhet ca 400
Miljötillstånd: Klart för komplett anläggning

FAKTA
Northvolt Skellefteå
Nybygge produktionsanläggning battericeller
Tidplan: start juni 2018, produktionsstart 2021, fortsatt utbyggnad fram till 2024.
Byggherre: Northvolt
Byggentreprenör: PEAB & Logistic Contractor
Arkitekt: Tengbom
Byggarea: Slutliga byggnadsstorleken kommer täcka ca 500000 kvadratmeter
Antal anställda: Över 2500 vid fullskalig produktion
Miljötillstånd: Klart för 16 GWh (85000 ton litiumjonbatterier), kommer söka för upp till 40 GWh (200000 ton litiumjonbatterier)
Produktionskapacitet: Initialt 8 GWh, vid full produktion minst 32 GWh.

Bilden:
I Northvolts anläggning i Västerås kommer all forskning och utveckling att bedrivas. Den omfattar battericeller, batterisystem, applikationer och återvinning.