Nyheter

Så ska trafiken i Göteborg blir mer klimatsmart

De allra flesta vill ha hållbar utveckling. Till och med de som oftast tar bilen vill ha mindre biltrafik. Men det kommer inte att ske av sig självt. Genom att begränsa antalet fordon på vägarna kan vi göra skillnad, skriver Lars Backström, vd, Västtrafik.

Det går trögt med de globala miljömålen. Vi vet att en av de viktigaste sakerna att ta tag i är transporterna. En tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser kommer från transporter, vägtrafiken står för 90 procent. Genom att begränsa antalet fordon på vägarna kan vi göra skillnad.

Men vi älskar våra bilar. Bara i Västra Götaland finns över 780 000 privatfordon i trafik. 2018 registrerades drygt 65 000 nya bilar – och biltillverkarna slår ständigt nya försäljningsrekord. Vägarna är överfulla. Luften i städerna är skadlig. Och en majoritet åker fortfarande själva i sina bilar. Enligt en artikel i GP den 17 november pekas Göteborg ut som en av världens bilvänligaste städer i en ny internationell studie. Detta är inte en hållbar utveckling. Bilens dominerande ställning behöver brytas.

Alla kan göra något, heter det. Men alla vi som på olika sätt jobbar med samhällsutveckling kan göra mycket mer.

Omställning nödvändigt

Vi på Västtrafik satsar för att få fler bilister att åka kollektivt. Över 100 000 personer har börjat resa med oss genom våra återkommande provåkarkampanjer. Samtidigt som vi utvecklar kollektivtrafiken ställer vi om till fossilfritt. I dag körs 96 procent av vår trafik med hållbara drivmedel. Men det räcker såklart inte. Därför gör vi nu Europas största satsning på elektrifierad busstrafik. Under nästa år kommer vi ha 230 elbussar i trafik och det är bara början.

Det är glädjande att kollektivtrafikresandet har ökat med stadiga fem procent i genomsnitt per år under de senaste tio åren. Men nu behöver omställningen till hållbart resande överlag gå mycket snabbare.

För att det ska ske behöver vi se satsningar på en utvecklad cykelinfrastruktur, utökade busskörfält och att kommunen prioriterar bostadsbyggande vid eller nära det befintliga kollektivtrafiknätet. Det skulle bidra till en större valfrihet i valet av färdmedel, för att vi inte ska behöva vara lika beroende av bilen som vi är i dag. Att få fler företag att se kollektivtrafik som löneförmån är exempel på ytterligare en åtgärd för att nå samma mål. Dessutom behöver vi centralt belägen stadsyta för laddstationer nu när elektrifieringen sker.

Viljan finns

I dag släpps vår undersökning Hållplats 2019. För andra året i rad gör vi den för att lyssna och försöka förstå hur invånarna i Västsverige tänker kring sitt resande – och hur vi ska tänka kring framtiden för kollektivtrafiken. Resultatet är både uppmuntrande och nedslående. Det är glädjande att undersökningen visar att det finns ett stort stöd för satsningar och prioriteringar på hållbart resande. Kollektivtrafik och infrastruktur för cykel står högt upp på önskelistan. Invånarna vill ha mer plats i staden för människor och mindre plats för bilar.

En majoritet vill satsa på hållbart resande, även bilisterna. Av de som kör bil flera dagar i veckan är det 60 procent som vill prioritera kollektivtrafiken framför bilarna när det gäller att komma fram i städerna. 67 procent av vanebilisterna vill ha mer plats för cyklar i städerna och 68 procent vill ha mindre biltrafik.

Stödet för hållbart resande är stort enligt undersökningen. Och de flesta tror att människor i allmänhet kommer resa mer hållbart, men inte nödvändigtvis de själva. Hela 81 procent av vanebilisterna svarar att de i framtiden kommer resa lika mycket som i dag, eller mer, med bil. Den stora majoriteten kommer alltså inte att ändra på sina vanor av sig själv.

Förändring krävs i alla led

När vi som individer har så svårt att göra hållbara val i vår vardag, vems ansvar är det då att se till att omställningen sker?

Listan är lång på städer som redan har infört kraftfulla satsningar på hållbart resande. Det handlar om allt från miljardsatsningar på cykel till helt bilfria stadskärnor, dieselförbud och bilfria söndagar. Paris, Köpenhamn, London och Oslo är några inspirerande exempel på nära håll.

Det faktum att Göteborg och regionen befinner sig i stark tillväxt ser vi om en fantastisk möjlighet att utveckla samhället i en mer hållbar riktning. Detta är ett tillfälle att prioritera framkomligheten för kollektivtrafik, gång och cykel och att satsa på de stora pendlingsstråken för att underlätta hållbart resande även för dem som bor utanför städerna.

Nu har vi chansen att förverkliga de fantastiska visionsbilder som vi olika aktörer i samhället så gärna visar upp. Visioner om en tillgänglig, grön, gång- och cykelvänlig stad med mindre biltrafik genom centrum – en stad för människor. Det är hög tid att vi gör hållbart resande till norm.

Lars Backström, vd, Västtrafik

Bilden:
Lars Backström, vd Västtrafik.
Foto: Eddie Löthman