Nyheter

Kunskapen om gasbussar behöver förbättras

Gasbussar är överlag säkra fordon. Men de olyckor som inträffat med gasbussar visar att kunskapen om hur de ska hanteras behöver förbättras, hos både förare och räddningstjänst. Det konstaterar Transportstyrelsen i den rapport om trafiksäkerhetshöjande åtgärder för gasbussar som nu lämnats till regeringen.

I juli fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att utreda och föreslå åtgärder för att förbättra säkerheten för gasbussar. Uppdraget har skett i samverkan med bland andra Trafikverket och MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, samt företrädare för bussbranschen.

Bakgrund till uppdraget är den olycka som inträffade i mars 2019 när en gasbuss började brinna efter att ha kört in i en skyddsbarriär till Klaratunneln i centrala Stockholm. Det var en ovanlig och mycket allvarlig händelse.

Det finns cirka 15 000 registrerade bussar i vägtrafikregistret, av dessa är ungefär 2 900 gasdrivna bussar. Transportstyrelsen bedömer att gasbussar generellt fungerar säkert, men att konsekvenserna kan bli allvarliga vid en eventuell olycka.

– Vi ser att de olika yrkesgrupper som kommer i kontakt med gasbussar behöver ha mer kunskap om vad det innebär att hantera ett fordon med gasdrift i olika situationer, säger Kjell-Olof Matsson, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen föreslår därför att säkerhetshantering av gasbussar ska ingå i yrkeskompetensutbildningen samt i kunskapsprov för körkortsbehörighet. Myndigheten vill även att MSB bistår med expertstöd för att förbättra räddningstjänsternas kunskap om gasbussar.

I övrigt föreslås åtgärder som rör infrastrukturen. Transportstyrelsen arbetar nu med att ta fram nya föreskrifter om utformning vid passager med begränsad fordonshöjd. Det föreslås även möjlighet att använda geostaket-teknik.