Nyheter

Nya Mälartåg i trafik

Under december fick den regionala tågtrafiken i Mälardalen ett rejält tillskott då nya Mälartåg sattes i trafik. Söndag den 15 december började en ny tidtabell att gälla som innebär tätare och fler turer längs de sträckor tågen börjar trafikera. Mälartåg tillsammans med fler avgångar är ett viktigt steg i den fortsatta satsningen på framtidens regionaltågstrafik i Mälardalen.

– Det är glädjande att kunna hälsa välkommen ombord på Mälartåg. Tågen är speciellt framtagna för att passa regionalt pendlande och är tillsammans med införandet av nya och tätare turer en viktig del i arbetet för att förenkla människors livspussel i Mälardalsregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt trafikregionråd i Region Stockholm.

Totalt 33 nya Mälartåg

Totalt ska 33 Mälartåg successivt sättas i trafik fram till våren 2021. Först ut är det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm som får ta del av de nya moderna och bekväma regionaltågen.

Därefter följer sträckan Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm i början av 2020, Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm under sommaren/hösten 2020 och slutligen Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-Ransta-Sala under hösten/vintern 2020/2021.

Punktliga och bekväma tåg

– En modern kollektivtrafik som är punktlig, bekväm och underlättar människors vardag gör det möjligt för Mälardalen att utvecklas på ett hållbart sätt. I satsningen för att stärka kopplingen mot Stockholm och övriga Mälardalen är de nya Mälartågen en viktig del säger Nina Höijer (S), ordförande i Region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd.

Dubbeldäckartåg

De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 22 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg kan resenären också ta med sin cykel i mån av plats. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

– Med Mälartåg kommer vi kunna ge än fler människor möjlighet att välja var de vill bo och verka i Mälardalen, och erbjuda ett enkelt och bekvämt resande, säger Helena Ekroth, VD på Mälardalstrafik.

Region Express

På linjen Örebro-Eskilstuna-Stockholm införs Region Express. En tur varje vardagsmorgon från Örebro C kl. 06.13. Tåget gör uppehåll i Arboga, Kungsör och ankommer Eskilstuna kl. 07.00. Därefter stannar tåget inte på mellanliggande stationer förrän ankomst till Stockholm Central kl. 07:45.

På eftermiddagen går en avgång från Stockholm kl. 16:13 direkt till Eskilstuna med ankomst kl. 16.59. Uppehåll görs därefter i Kungsör, Arboga och ankommer Örebro C kl 17.49.

Region Express förkortar restiden mellan Örebro-Stockholm från 2 timmar till 1.36-1.40 timmar beroende på riktning.

Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer:

Örebro- Eskilstuna-Stockholm (Uppsala)

Hallsberg-Katrineholm-Stockholm

Norrköping-Nyköping-Stockholm

Linköping – Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala

SJ är trafikoperatör

SJ är trafikoperatör för Mälartåg. Periodbiljetten Movingo och samma biljetter som på SJ Regional gäller för att resa med Mälartåg. Man köper biljetterna i SJs app, på sj.se, hos SJs ombud. Det går även bra att köpa Movingo periodbiljett i Movingo appen eller på movingo.se

Bakom Mälartåg står Mälardalstrafik som är ett samarbete mellan regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala län, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Den avtalade trafiken utförs av SJ och Trosabussen.

Bild: Region Örebro län